Virtual Grasp årets startup vid STING
Virtual Grasp spås bli nästa generations datorgränssnitt. Idag använder vi tangentbord, mus eller handkontroll för att interagera med datorn, men genom Virtual Grasp kommer vi att kunna använda endast våra händer och greppa saker direkt i den 3D-värld som skapats av datorn.
Vid finalavslutningen för STING och KTH Innovations entreprenörsprogram Startup igår utsågs IT-innovationen Virtual Grasp till ”Årets startup”.
Tolv innovativa affärsidéer med stor internationell tillväxtpotential examinerades igår från ”Startup”, ett träningsprogram för entreprenörer i regi av STING och KTH Innovation. I tuff konkurrens utsågs Virtual Grasp till ”Årets startup”. Forskarna Dan Song och Kai Hübner belönades med 10 000 kronor för sin innovation, som de själva tror kommer att kunna förändra världen.
– Vi är jätteförvånade och otroligt glada över att vinna ”Årets startup”. Det här är en helt ny väg för oss. Vi är båda forskare och har tidigare fokuserat på att publicera forskningsartiklar, men för ett år sedan kontaktade vi KTH Innovation och plötsligt såg vi vilken potential vår forskning hade. Med Startup-programmet har vi fått en ytterligare ”boost”, och nu vill vi förändra världen med Virtual Grasp, säger Dan Song.
Dan Song och Kai Hübner ska nu verifiera att det finns en marknad för deras produkt, och sedan startar utvecklingsarbetet. De första kunderna tror de finns inom spelindustrin, men de tittar också på möjligheterna att använda tekniken för exempelvis rehabilitering av strokepatienter.
I juryn för ”Årets startup” satt Ulf Brandels och Peo Nilsson, båda affärscoacher inom Internet/media på STING, samt Xavier Aubry, vd för Appear Networks. Juryns motivering lyder:
"Virtuell Grasp är på väg in på en mycket lovande marknad som trots sin ungdom redan är enorm. Kombinationen av datorspel och mänsklig fysisk aktivitet tar fasta på vår önskan att inte bara interagera med spelet via tangentbordet eller joysticken utan med våra bara händer. Vi hoppas och tror att Virtual Grasps internationella team i Stockholm nu tar med sig Sveriges stolta IT-tradition inom robotik in i datorspelbranschen och lyckas bygga ett framgångsrikt internationellt företag.”
Startup är ett praktiskt träningsprogram för den som vill få hjälp att formulera och vässa sin affärsmodell och skapa en bra plattform inför en eventuell företagsstart. Programmet består av fem workshops och är baserat på Business Model Canvas, en strategisk och visuell mall för utveckling av affärsmodeller.
Bland 45 sökande valdes tolv bolag ut till årets Startup-omgång. Teori har varvats med praktik, och erfarna entreprenörer och experter har föreläst.
– Under kursens gång har de här entreprenörerna lärt sig mycket, men framförallt att tro på sig själva. De har även lärt sig att betrakta sitt startup som ett experiment. Nu ska de ut och testa idéerna på marknaden, lära sig mer, ändra och låta experimentet förfina produkten. I nästa steg ska de ut och bygga framgångsrika företag, säger Raoul Stubbe, affärscoach på STING och programansvarig för Startup.
Nästa omgång av programmet startar våren 2013. Då kommer även en speciell version som riktar sig specifikt till entreprenörer inom life science-området att genomföras, enligt ett pressmeddelande.
Filed under: SvenskTeknik