Västerås del i tunnelbaneprojekt i Beijing
Bombardier Transportation har fått en order på driv- och styrutrustning till 63 sexvagnars tunnelbanetåg som ska trafikera en ny tunnelbanelinje i den kinesiska huvudstaden. Ordern togs hem tillsammans med Bombardiers ”joint venture”-partner New United Group (NU) och beställare är Beijing MTR Construction Administration Corporation.
Bombardier kommer att svara för konstruktion, produktion, utprovning, driftsättning och underhåll samt även, i ett första skede, reservdelar till de nya tunnelbanetågen som kommer att byggas av CNR Changchun Rail Vehicles Co. Ltd och CSR Sifang Co. Ltd. Bombardiers andel av kontraktet är värd cirka 25 miljoner euro och driv- och styrutrustningen kommer att levereras från Bombardiers produktionsanläggningar i Västerås och Changzhou i Kina.
De nya tågen levereras till Beijings nya tunnelbanelinje nr 14 och erbjuder större kapacitet och passagerarkomfort än de tåg som idag är i drift i staden. Linje 14 har en total sträckning på 47,3 kilometer och är den längsta linjen i stadens tunnelbanenät. Driftstart är planerad till slutet av 2014.
– Det är glädjande att Bombardier befäster sin ledande marknadsposition inom driv- och styrsystem när det gäller leveranser till kinesiska tunnelbaneprojekt. Genom att kombinera Bombardiers kompetens i Västerås och i Kina skapar vi vinnande koncept för en mycket intressant marknad, säger Håkan Agnevall, affärsområdeschef för Power and Propulsion Controls vid Bombardier i ett pressmeddelande.
Filed under: Svensk Ekonomi