Uppstartsföretag drömmer om internationell expansion
Uppstartsföretag drömmer om internationell expansion främst i Europa och USA men Kina kommer starkt som alternativ. De tre största utmaningarna för företag som vill växa internationellt är kunskap om den lokala marknaden, kontaktnät på plats och finansiering.
En ny undersökning gjord av Ipsos på uppdrag av Danske Bank visar att även byråkrati och kunskap om lagar och regler utgör hinder för att göra verklighet av sina drömmar. Det svenska uppstartsföretaget tänker globalt redan i ett tidigt skede. När man planerar för nästa steg är det främst Europa som är målet tätt följt av USA. Men allt fler har fått upp ögonen för Kina.
Undersökningen visar bland annat detta:
Nästan alla, 96 procent av de intervjuade företagen uppger att de har ambitionen att finnas på fler marknader utanför Sverige
40 procent vill nå den kinesiska marknaden, 23 procent svarar att de vill etablera företaget i Kina och 26 procent uppger att de vill sälja sina produkter eller tjänster till den kinesiska marknaden
64 procent ser finansiering som en av de största utmaningarna för att expandera till fler marknader
I ett led att stötta svenska uppstartsföretag att våga satsa i Kina lanserar Danske Bank nu ett acceleratorprpgram, nHack, som ska hjälpa företag med etablering, kontaktnät och finansiering.
– Det är intressant att så många vill nå den kinesiska marknaden, säger Berit Behring, vd Danske Bank Sverige. Genom nHack kan vi hjälpa dem att testa sina affärsidéer i Kina och få ett kontaktnät som kan vara svårt att finna på egen hand.
– Kina har en stark och framstående roll både när det gäller frihandel och innovation och även en stark tillväxt som är intressant för svenska företag. En närvaro i Kina kan ge nordiska företag konkurrensfördelar men också möjlighet att lära av andra lokala företag.
– Jag har väldigt stor respekt för att den kinesiska marknaden fungerar fundamentalt annorlunda från den svenska, säger Fritjof Andersson grundare av Relation Desk. Jag håller med det undersökningen pekar på, att uppstartsföretag behöver hitta en bra lokal partner och behöver få koll på kinesiska lagar och regler. Om nHack håller vad det lovar ser det väldigt intressant ut inför en expansion i Kina.
Relation Desk, är ett verktyg för att hantera kommunikation och analys i sociala medier, bolaget finns även på The Hub, den digitala plattformen som samlar nordiska uppstartsföretag.
Filed under: Nordisk Ekonomi