Tusen gånger snabbare felsimulering

Komponenter som skall användas i självkörande fordon måste vara säkra men för att nå dit krävs felsimulering, något som i värsta fall kan ta åratal för en enda körning. Nu har israeliska Optima hittat ett sätt att snabba upp processen tusentals gånger.


Jamil Mazzawi, CEO och grundare av Optima

– För att analysera fel enligt fordonsstandarden ISO 26262 har man hittills använt traditionella felsimuleringsmetoder med algoritmer som är 30 år gamla, säger Jamil Mazzawi, CEO och grundare av Optima. Men vi har valt en helt annan väg och skapat nya algoritmer från grunden. Det öppnade helt nya möjligheter att snabba upp analysen och nå feltäckning på nya nivåer.

Att analysera en kritisk fordonskomponent kan idag ta otroligt lång tid om man skall följa ISO 26262-standarden. En komplett analys kan ta månader eller mer och de metoder som används för att korta ner tiden innebär också att säkerheten blir sämre.
Här säger sig Jamil Mazzawi ha gjort ett tekniskt genombrott av stora mått. Företagets CoverageMaximizer-teknologi kortar ner simuleringstiden på ett sätt som man knappast kunde tro vara möjligt. Det mest extrema exemplet är en stor konstruktion med 96 000 vippor, där en komplett felsimulering med traditionella metoder skulle ta 851 år att genomföra. Med Optimas teknik skulle det ta mindre än sex dagar. Något helt omöjligt blir plötsligt möjligt.

Tekniken baseras på ”fault injection”, men företaget har utvecklat en egen teknik där parallellsimulering och formella metoder tar sig runt traditionella ”bromsklossar”. Optima använder också nya metoder för att minimera körtiderna med hjälp av ”fault list pruning” och ”fault list collapsing”. I en intern test mellan det egna verktyget och det snabbaste kommersiella verktyget mätte man skillnader på tusen gånger i verifieringstid.

Optimas verifieringsplattform går att använda för felanalys inom många olika områden, men de två första lösningarna är avsedda att förenkla analysen av fordonskomponenter enligt ISO 26262. Det ena verktyget är strömlinjeformat för att analysera hårda fel (permanenta fel) och det andra för att analysera mjuka fel (transienta fel).

Optima-HE gör en fullständig felanalys för hårda fel (”stuck at 0” och ”stuck at 1”). Verktyget kategoriserar enligt ISO 26262 och identifierar farliga fel som inte fångas av inbyggda säkerhetsmekanismer. Systemet analyserar stora kodmängder mycket snabbt och reducerar hela analystiden till några dagar eller mindre. Verktyget identifierar också områden som inte är tillräckligt testade.

Optima-SE använder i grunden samma teknik för att hitta mjuka fel. Mjuka fel är alltid svåra att hitta på grund av att de är temporära. Ofta används en teknik kallad of “flip-flop hardening” för kritiska delar, men den innebär både kraftigt ökad kiselarea och ökad energiförbrukning. Snabbheten hos Optima SE gör att analysen kan köras iterativt så att bara de mest nödvändiga vipporna behöver härdas. Här har Optima mätt upp skillnader på mer än 10 000 gånger jämfört med vanlig RTL-simulering.


Jamil Mazzawi hade dagen innan presskonferensen hyrt en av Münchens många elcyklar. Det slutade med en bruten arm och ordentliga blåmärken i ansiktet

 

Comments are closed.