Traktion- och batteriteknik till ny tåggeneration
ABB har tagit hem order värda kring 80 miljoner dollar från Stadler för energieffektiv traktion och högpresterande batteritekniker till pendeltåg med hög kapacitet. Många av dessa tåg kommer att stärka transportnätverket för kortare distanser i Spanien som dagligen betjänar över en miljon pendlare i några av Spaniens största städer, som Madrid och Barcelona. Ordern innefattar också traktionsutrustning för nya lok.
Ordern innefattar toppmoderna kompakta traktionsomriktare och högeffektiva energilagringssystem baserade på litiumjonbatterier ombord som ska driva 59 nya tvåvånings pendeltåg med hög kapacitet åt Spaniens statsägda järnvägsoperatör Renfe. Orden lades under fjärde kvartalet 2021.
De nya högkapacitetstågen drivs på 3 kV likström i luftledningar och är också utrustade med traktionsbatterier för nödbruk och manövrering i depå. De nya tågsätten, som är utrustade med mycket kompakt, effektiv och helt takmonterad traktionsteknik från ABB, ökar passagerarkapaciteten samtidigt som de ger mer hållbara transporter.
ABB:s litiumjonbatteribaserade system för energilagring ombord används som alternativ strömkälla för att säkerställa tillförlitliga och punktliga tågförbindelser i händelse av spänningsbortfall. Energilagringssystemet kan också fungera som primär strömkälla för manövrering i depåer eller rengöring av bangårdar utan kontaktledningar.
Den kompakta traktionsutrustningen konverterar elenergin från luftledningen eller batteriet till rätt spänning och frekvens för att driva traktionsmotorerna. Den kompakta och energieffektiva designen sparar utrymme, vikt och energi i dessa tåg.
Filed under: SvenskTeknik