Tölve tar in 2,6 miljoner inför lansering
Sales tech-företaget Tölve har tagit in 2,6 miljoner kronor från investerare som Anders Göransson på Soläng Invest, Softhouse Invest och den tidigare koncernchefen för Telge, Kjell Hasslert. Kapitalet kommer att användas till att lansera företagets självlärande säljplattform och etablera Tölve på den svenska marknaden.
Tölveteamet
Tölves SaaS-tjänst, en AI-baserad ”säljassistent”, kan identifiera nya potentiella kunder åt säljaren med hjälp av prediktiv analys och AI-processer. Säljassistenten samlar även in relevant information om de potentiella kunderna, som till exempel all tillgänglig finansiell information och omnämnanden i media.
– Det spännande med Tölve är att vi har potentialen att frigöra upp till 30 procent av en säljares arbetsdag, säger Azra Rahmanovic, VD för Tölve. Från att idag lägga 1-2 timmar om dagen på att leta nya kunder så kan vi med prediktiv analys och AI-processer göra det jobbet åt säljaren på nolltid, och tillåta säljaren att lägga mer tid på dialog med kunden och på att göra affärer.
Kjell Hasslert, tidigare koncernchef på Telge, har tidigare arbetat med att leda säljorganisationer och ser stor potential i Tölves plattform.
– När jag kom i kontakt med Tölve förstod jag direkt hur de kan öka effektiviteten i säljarbetet. Det är också något väldigt kittlande med möjligheterna att applicera artificiell intelligens på detta område.
Tölve grundades i februari 2016 med visionen att föra in artificiell intelligens och prediktiv analys i försäljningsbranschen. Tölveteamet har på senare tid expanderat med flera anställda inom både försäljning och utveckling.
Tölve antogs till Stings Incubate-program under hösten 2016.
Filed under: Svensk Ekonomi