Telia stoppar 33 miljoner bluffsamtal
Försök till bedrägerier över telefon är fortsatt en väl använd metod. Det bekräftas också av Telia som hittills stoppat hela 27 miljoner bluffsamtal i år. Fortsätter det i samma takt kommer det att landa på cirka 33 miljoner bedrägerisamtal. Även runt 2 miljoner bluff-SMS har stoppats. Telias säkerhetsexpert Simon Binder tipsar om vad man kan göra för att skydda sig.
Oktober är EU:s informationssäkerhetsmånad, så även i Sverige under temat ”Tänk Säkert”. Syftet är att höja kunskapen hos allmänheten och bland företag, vilket är en nödvändig pusselbit för att hindra att bedrägeriförsöken lyckas.
Via filter i nätet har Telia fram till sista september stoppat cirka 27 miljoner bluffsamtal. Fortsätter det i samma takt kommer antalet stoppade samtal landa på cirka 33 miljoner för 2023, vilket är att jämföra med totalt 29 miljoner stoppade bluffsamtal 2022. I maj 2023 noterades 4,6 miljoner vilket är flest stoppade samtal för en enskild månad i år.
– Bedrägerier är ett stort samhällsproblem som påverkar oss alla och de kommer i många olika former, säger Simon Binder, säkerhetsexpert på Telia Cygate. Försöken kan börja i telefonen och sluta på nätet eller vice versa, och det är många gånger otroligt avancerade försök, där de kriminella tar tid på sig att vinna ditt förtroende. Så även om våra tekniska lösningar framgångsrikt stoppar många försök så räcker inte det. Allmänheten behöver också vara vaksamma och agera mer säkert.
Enligt ”Svenskarna och Internet” har över hälften av svenskarna utsatts för något slags bedrägeriförsök på nätet. Många av dessa försök kan med hjälp av exempelvis AI, artificiell intelligens, bli svårare att upptäcka då den nya tekniken kan hjälpa bedragare till professionella mail och sidor utan stavfel.
– Vi får räkna med att det kommer att bli ännu mer sofistikerat, där bluffen nödvändigtvis inte går att avgöra genom språk eller design. Det kan vi inte helt stoppa, därför är det viktigare än någonsin att skydda dina konton med starka lösenord och multifaktorautentisering och att skydda dina uppkopplade enheter.
Phishing, eller nätfiske, kan ta sig olika former från bluffsamtal och sms till chattkontakter. Syftet är alltid att komma åt känsliga uppgifter och på ställen där särskilt ungdomar är aktiva, som olika spelplattformar, är det inte heller ovanligt med bedrägliga kontakter i chattar eller falska programuppdateringar som syftar till att kapa spelkonton eller profiler.
Här är Simon Binders fem råd för att skydda dig mot nätfiskarna.
1. Var uppmärksam och källkritisk
Var vaksam på samtal du inte förväntar dig. Lämna aldrig ut kreditkortsuppgifter, inloggningsuppgifter, koder eller andra känsla uppgifter i mail, sms eller telefon. Logga heller inte in eller verifiera dig på banken om du inte kan verifiera företaget eller granska ärendet de framför. Motring om du är osäker.
2. Öppna inte okända länkar i mail och sms
Klicka aldrig på länkar i e-post om du inte är säker på att avsändaren är äkta och pålitlig. Många företag har en offentlig lista på vilka avsändaradresser de använder.
3. Slarva inte med lösenord
Skapa starka lösenord för olika onlinetjänster, med ett långt lösenord behöver du inte byta det lika ofta. En så kallad lösenordshanterare kan hjälpa dig skapa olika komplexa lösenord och använd alltid tvåfaktorsautentisering där det är möjligt.
4. Använd alltid säkerhetsprogram
Skydd är A och O. Det är grundläggande i det totala skyddet av en dator eller mobil. Ett bra program stoppar en mängd olika hot och skyddar mot till exempel skadliga webbplatser, intrång, virus och andra skadeprogram.
5. Vad du gör om du blivit ID-kapad?
Först och främst – du är inte ensam om att drabbas. Om du råkar ut för detta ska du genast göra en polisanmälan. Spärra ditt personnummer, id-kort och körkort. Bestrid eventuella fakturor eller reklamera transaktioner, även hos banken.
Filed under: SvenskTeknik