TCS klättrar i ranking
Värdet för Tata Consultancy Services varumärke ökade med 1,8 miljarder dollar under det föregående året. Varumärket är nu ett av de två högst värderade varumärkena för IT-tjänster i Brand Finance 2022-rankingen.
Tata Consultancy Services (TCS) har tagit plats som det näst mest värdefulla varumärket inom den globala IT-tjänstesektorn enligt Brand Finance, världens ledande företag inom varumärkesvärdering.
Enligt Brand Finance 2022 Global 500 IT Services Ranking-rapporten ökade TCS värdet på dess varumärke med 1,844 miljarder USD (+12,5 %) till 16,786 miljarder under de senaste 12 månaderna. Tillväxten tillskrivs företagets investeringar i dess varumärke, dess anställda samt eget kundkapital och ett starkt finansiellt resultat.
Konsekvent, långsiktigt arbete under det senaste decenniet för att öka varumärkesvärdet inkluderar större investeringar i sponsringar; enbart under 2021 lades TCS London Marathon och TCS Toronto Waterfront Marathon till i listan av tävlingssponsringar, och företaget meddelade vidare sitt samarbete med Jaguar TCS-racingteamet i Formel-E-motorsport och tog steget in i golf genom att samarbeta med Dutch Open. Företaget har också gjort betydande investeringar i sitt varumärke genom att utveckla sin Building on Belief-varumärkespositionering för att formulera sitt uppdrag och sin relation med kunderna när det påbörjar sitt nästa decennium av transformationsledd tillväxt. Även företagets varumärke som arbetsgivare samt anseende om att vara mån om sina anställda bidrog till den nya rankingen.
– TCS fortsätter att höja sig i IT-tjänsternas ranking för att för första gången bli det näst mest värdefulla varumärket i branschen, säger David Haigh, vd och styrelseordförande, Brand Finance.
– Vi är glada och stolta över att bli utnämnda bland de två bästa i Brand Finance 2022 Global 500 IT Services Ranking-rapporten, säger Rajashree R, CMO, TCS. Rankingen är en milstolpe för oss och en validering av vår ökade marknadsrelevans och fokus på innovation och transformation av våra kunder, deras kunder och det större samhället.
Filed under: Utländsk Ekonomi