Sveriges första problemlösningstävling inom 3D-printing

3D-printing skapar helt nya möjligheter att snabbt ta ett projekt från idé till en färdig produkt. I helgen hölls en problemlösningstävling med målet att gå från idé till produkt på bara 11 timmar. Resultatet var imponerande.


Från vänster: Matej Kopecny (domare), Alrik He (ledare för F.A.R-gruppen), Johannes Ivarsson (domare) och Dhiraj Paryani (F.A.R.).

Den 26 april träffades ett trettiotal personer i Helsingborg för att arrangera och delta i Sveriges första problemlösningstävling inom 3D-printingteknik. Utmaningen var att på bara 11 timmar lösa ett tekniskt problem från idé till prototyp, inklusive proffsig presentation.
De deltagande var i olika åldrar och med olika bakgrund. De delades slumpmässigt i fyra grupper som leddes av var sin designer. De flesta kände inte varandra. Deras bakgrund och kompetens varierade från gymnasister, högskolestuderande och ingenjörer. Några hade egna småföretag.
Utmaningen handlade om cyklar.

Koncentration
Grupperna satte genast igång för brainstorming. Koncentrationen och fokuseringen var enorm. Det hände att det uppstod frustration när olika viljor låg på kollisionskurs. Timmarna kändes som minuter och till slut var det dags att redovisa resultaten. Det vinnande teamet döpte sig till Better Biking Viking. De presenterade ett smäckert och smidigt cykellås som enligt juryn kunde hävda sig på marknaden.
Ett annat team, F.A.R., hade en superproffsig presentation, där de inte bara hann att skapa produkten, vikbara cykelhandtag, utan även hade hunnit med att skapa en tilltalande varuförpackning.

Otroligt kort utvecklingstid
Att alla grupper klarade mållinjen, dvs lyckades skapa sin produkt i prototypform på bara 11 timmar är imponerande.
Inom industrin är det inte ovanligt med utvecklingstider på 6 månader. En chef anklagade två av mina mikrodatorstudenter för fusk när de klarade att utveckla sin produkt på bara två veckor. Jag kan intyga att dessa studenters produkt inte var fusk, eftersom jag hade koll på processen under hela den tiden.
Undrar vad denne chef skulle säga om han såg produkter födas på så kort tid under denna tävling.
Visst, en mekanisk konstruktion kan inte jämföras vid ett hårdvaru- eller mjukvaruprojekt. Därför skall vi testa vad som kan göras inom dessa gränser om bara två veckor i Malmö. Vi kommer bara att ha två dagar på oss då.

Smart guld
Jag kan dock inte låta bli att tänka på något som kallas för smart guld. Det är små guldkorn som inte låter sig fångas av de vanliga vaskningsmaskinerna – som skolan eller riskkapitalister. Dessa guldkorn passerar hela maskineriet utan att upptäckas. Undrar hur mycket guld har vårt samhälle missat?
Lösningen, självklart, är att lära sig att skapa ännu bättre vaskningsmaskiner, eller hitta på andra utvinningsmetoder. Så, tills de stora drakarna kommer på att detta måste ske bör vi vara ytterst tacksamma att det finns krafter i samhället som gör just detta idag.

Huvudarrangören av tävlingen är David Degbor från 3D Printershopen med sina medarbetare Robin Isaksson, Arthur Sandels och David Teymouri. samt Karsten Deppert från MindPark i Helsigborg.
Designers som ledde produktutvecklingen i var sin grupp var Rrezart Zejnullahu, Viktor Rydberg, Emil Gribbling och Alrik He.
Den vinnande produkten valdes av en jury: Dimitrij Aleshkov, Matej Kopecny och Johannes Ivarsson.


David Degbor vid en 3D-printer

Comments are closed.