Svenska litium-jonbatterier i svenskmonterad elbil
Alelion Batteries har invigt sin nya fabrik för bl a tillverkning av litium-jonbatterier. På granntomten växer en ny fabrik upp för tillverkning av elbilar i företaget Autoadept AB.
– Geografiskt sett finns här lång tradition av batteritillverkning, säger Torbjörn Sandström, vd för Alelion Batteries AB.
Alelions nya fabrik ligger i Nödinge, ett stenkast från Nol där Tudor en gång hade sin stora anläggning för batteritillverkning. Innan den verksamheten upphörde 1999 arbetade här 1000 personer. Efter nedläggningen tog kommunen initiativ till ETC, EnergiTekniskt Center, uppbackat av regionens företag, Chalmers, KTH och Lunds Universitet, för att bevara batteriforskning. Ett bolag knoppades av som såldes till entreprenören Håkan Sandberg, nu delägare i Alelion Batteries AB och företagets styrelseordförande.
Det finns en rad olika typer av litium-jonbatterier.
– Vi har valt att producera batterier av typen litium-järnsulfat. De håller lägre, är miljövänligare och ger ingen risk för explosion, säger Torbjörn Sandström. Det är den typ av litium-jonbatterier som alla biltillverkare kommer att satsa på. Men vi kommer inte att se dem i bilar från några stora tillverkare förrän 2012.
Fullt så länge tänker inte Alelion vänta. I dagarna håller ett nytt företag, Autoadept AB på att växa upp, granne med Alelion, där man snart skall börja tillverka elbilar. Man kommer att importera Polentillverkade Fiat 500-bilar utan förbränningsmotor. I dessa monteras sedan elmotor samt styrelektronik och batterier från Alelion. Konceptet är utvecklat i samarbete mellan Alelion, Autoadept och Fiat.
– Vi kommer att även leverera batterier till andra bilfabrikat, men är inte begränsade enbart till denna marknad. Vi tillverkar dock litium-jonbatterier även för andra målgrupper än för bilindustrin, batterier i mobiltelefonformat upp till batterier för lagring av energi i storleksordningen 100 kWh. Vår verksamhet består av tillverkning och utveckling av batterier, styrelektronik och tillhörande programvara.
De riktigt stora batterierna används för lagring och utjämning av elenergi från solpaneler eller andra typer av förnybara energikällor.
Idag har Alelion 20 anställda och Torbjörn Sandström räknar med dubbla antalet vid årets slut.
– Vi räknar att gå vinst under andra halvåret och siktar på nollresultat i år.
Detta är notabelt med hänsyn till att bolaget startades så sent som i augusti 2008!
Håkan Sandberg är även styrelseordförande i Autoadept AB, ett företag han startade och sedan sålde till det amerikanska företaget Bruno. I ett första skede skall 400 bilar tillverkas i Nödinge.
Filed under: SvenskTeknik