Svensk paviljong på mässan India Telecom
Exportrådet arrangerar för andra året i rad en svensk paviljong där 16 svenska företag och organisationer visar sina produkter och tjänster. Fokus ligger på små innovativa företag.
Den 9-11 december är det dags för India Telecom 2010 – den största årliga telekommässan i Indien som attraherar en internationell publik. GSMA (Global Mobile Association) har varit med sedan starten 2006, och antalet utställare har ökat stadigt. Exportrådet arrangerar för andra året i rad en svensk paviljong där 16 svenska företag och organisationer visar sina produkter och tjänster.
– Det är jätteroligt att vår satsning på den växande indiska telekommarknaden har blivit en återkommande satsning, och att ett så brett spektrum av svenska företag har upptäckt potentialen på den indiska marknaden, säger Ulrika Bohman Troubat, chef Exportrådet i New Delhi.
Sverige är ett av få länder med en nationell paviljong på mässan. Förra året var det bara Sverige, Kina och Taiwan som hade egna paviljonger. I år samlas även företag från bland annat Finland och Kanada under nationella paviljonger.
Nytt för i år är att Exportrådet samarbetar med Invest Sweden och bygger en dedikerad yta för små innovativa bolag, med fokus på ”matchmaking”.
– En gemensam nationell monter är av stort värde för att hjälpa små företag in på denna viktiga marknad, säger Tomas Bennich, Sweden Mobile Association (SMA) / Kista Science City, Mobile & Multimedia Network.
I morgon, den 9 december, invigs den svenska paviljongen klockan 10.30 av Sveriges ambassadör i Indien, Lars Olof Lindgren. Aktiviteter kommer att anordnas i paviljongen och representanter från de utställande företagen kommer att finnas på plats för att besvara frågor om deras produkter.
Företag som deltar i årets evenemang är Albatross, Cellmax, Crunchfish, Ericsson, Ironroad, I:S, Nolato, Polystar, Pop-catcher, Purcell, Sapa, Synapse Mobile Networks, Sweden Mobile Association, Wrap, 24 Technologies, Öhman.
Förra året deltog 198 utställare på India Telecom 2009, varav ungefär 40 procent var utländska utställare, och över 18 000 personer besökte mässan.
Filed under: Svensk Ekonomi