Stora vinster med samordnade molntjänster

Merparten av de statliga myndigheternas it-drift bör samordnas i en statlig molntjänst. Det skulle ge stora vinster i form av besparingar, effektiviseringar och en betydligt högre gemensam it-säkerhetsnivå.

Det föreslår Statens servicecenter som har fått i uppdrag av regeringen att analysera vilka statliga myndighetsfunktioner som kan vara lämpliga att bedriva samordnat och utanför storstadsområden.
– Införandet av en statlig molntjänst skulle vara en stor och viktig reform inom ramen för regeringens arbete med att effektivisera den offentliga förvaltningen, säger Thomas Pålsson, generaldirektör, Statens servicecenter. Det skulle ge stora vinster och innebära att it-säkerheten blir mycket hög för staten som helhet.
I dag ansvarar varje statlig myndighet för sin egen it-drift, vilket innebär att stora resurser binds upp i kapital och personal. Tillsammans äger myndigheterna fler än 200 datacenter som i hög grad är koncentrerade till Stockholm.
För att driva statens molntjänst behövs högst tio datacenter. Dessa bör förläggas utanför storstadsområdena och vara fysiskt åtskilda. När tjänsten byggs upp bör statens befintliga bergrum och fibernät användas.
Genom molntjänsten kommer myndigheterna erbjudas datorkraft och lagring. Tjänsten blir skalbar och flexibel. Det innebär att myndigheterna ständigt har tillgång till exakt den it-kapacitet de har behov av.
På några års sikt ger en statlig molntjänst årliga minskade kostnader för statsförvaltningens it-drift med 30 procent. Den innebär också en kraftigt minskad miljöpåverkan. Med statens molntjänst kommer såväl it-säkerhets- som driftsäkerhetsnivån för hela statsförvaltningen att bli mycket hög.
Statens servicecenter bedömer att det kommer ta upp till fem år att införa statens molntjänst när regeringen har fattat beslut om detta.

Comments are closed.