Stockholm får elhybridbussar
Storstockholms Lokaltrafik (SL) kommer från och med mitten av mars att trafikera sträckan mellan Ropsten och Karolinska Institutet med elhybridbussar. Siemens har tillsammans med Vattenfall installerat nya laddstationer vid bägge ändhållplatserna.
Med den nya laddtekniken kommer bussarna kunna snabbladdas på bara sex minuter. Därefter kan bussarna köra sju kilometer på eldrift samtidigt som utsläppen och bullernivån kommer vara minimala.
– Vi är övertygade om att mer kollektivtrafik i våra städer kommer gå på el i framtiden och vi är glada att kunna introducera vår nya laddteknik till elhybridbussar här i Stockholm. Vi kommer få se mer av dessa smarta och hållbara kollektivtrafiklösningar framöver, säger Ulf Troedsson VD Siemens AB.
– Elen är en viktig del av lösningen av framtidens transportsystem. Infrastruktur för elektrifiering är viktigt för renare och tystare kollektivtrafik. Vattenfalls medverkan i projektet ger oss möjlighet att demonstrera framtidens bränsle på en hel busslinje i skarp trafik, säger Andreas Regnell, strategichef Vattenfall Region Norden.
Sträckan kommer att trafikeras av elhybridbussen Volvo 7900 vars litiumbatteri kommer försörja bussens elmotor (150kW). Batterierna kommer att snabbladdas av Siemens laddstationer som finns placerade i direkt anslutning vid bägge ändhållplatserna. För laddning krävs endast att bussföraren parkerar bussen under laddstationen som då automatiskt fäller ner en utliggare. När utliggaren får kontakt med bussens påbörjas en sex minuters snabbladdning. En laddning gör att bussarna kan åka sju kilometer med eldrift.
I januari 2015 tecknade Siemens AG och Volvo Bussar ett globalt avtal om att leverera kompletta system för elbaserad busstrafik till städer. I november 2014 installerades fyra laddstationer för elhybridbussar i Hamburg och utöver Stockholm kommer ett system att installeras i Göteborg under 2015.
Filed under: SvenskTeknik