STC och Net Insight rullar ut live HDTV-nät
Net Insight meddelar att genomförandet av ett rikstäckande framtidssäkert medienät med hög kapacitet för Saudi Telecommunications Company (STC) har påbörjats. Net Insights partner i Saudiarabien, Advanced Communication and Electronics Systems (ACES), utvecklar mediekontributions- och distributionsnätet för TV- och radiosändningar åt Saudi Broadcasting Corporation (SBC).
Nätet från Net Insight kommer att använda STCs underliggande MPLS-infrastruktur och effektivt tillhandahålla ett modernt medienät, där olika medietjänster transporteras med hjälp av olika typer av video- och ljudkodning och snabbt och dynamiskt kan sättas upp mellan platser vilket gör det möjligt för SBC att skapa nya och högeffektiva arbetsflöden.
Det nya medienätet bidrar också till att uppfylla SBCs behov av högre bildkvalitet genom Net Insights branschledande JPEG2000-komprimering, med låg fördröjning, för produktions- och kontributionsflöden medan MPEG kommer att användas för distributionsflöden. Det framtidssäkra nätet kommer initialt att transportera högupplöst (HD) innehåll men kan skala upp till framtida 4K och 8K-sändningar. Nätet stöder AES / EBU- och MADI-standarder för digitalt ljud. Lösningen innefattar även ett komplett utbud av professionella tjänster såsom planering, utformning och genomförande av det högkvalitativa nätet.
– Detta är en lösning som kommer att förändra hur TV-bolag täcker live-evenemang och medieindustrin i allmänhet, säger Dr. Tarig M. Enaya, STC Separately Senior Vice President of Enterprise. Det nationella nätet medför att SBC eller andra TV-bolag kan nå vilket liveevent som helst. Det innebär också att radio- och TV-sändningarna kommer generera nya fantastiska upplevelser för publiken.
– Vår styrka och närvaro i Mellanöstern och i andra delar över hela världen växer, säger Fredrik Tumegård, vd på Net Insight. Partnerskap och implementationer, som exempelvis den med STC, kommer att underlätta för industrin i regionen att migrera vidare mot en mer flexibel infrastruktur som hela TV-världen rör sig mot, där nätkapacitet kan bokas och tjänster provisioneras planenligt och automatiskt. Det här är det första steget på den resan.
Genomförandet sker med hjälp av Net Insights partner ACES och Net Insights professional services team. ACES tillhandahåller även managed services av det nya nätet.
Leveranser gjordes och intäkter togs i andra och tredje kvartalet 2016.
Filed under: Svensk Ekonomi