Starkt kvartal för Hanza
Hanza AB redovisar bolagets starkaste kvartal hittills med en omsättning över en miljard kronor och en betydande marginalökning.
Nettoomsättningen ökade med 29 % till 1 065 MSEK (824). Justerat för förvärv och valuta uppgick den organiska tillväxten till 23 %. Rörelseresultatet (EBITA) ökade till 88 MSEK (41), vilket motsvarar en rörelsemarginal om 8,3 % (5,0).
Energistöd påverkade resultatet positivt med 6 MSEK. Exklusive denna post uppgick rörelseresultatet till 82 MSEK, vilket motsvarar en rörelsemarginal om 7,7 %. Resultat efter skatt uppgick till 59 MSEK (19), vilket motsvarar 1,49 SEK (0,54) per aktie före utspädning och 1,47 SEK (0,53) efter utspädning. Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 89 MSEK (13).
– Hanza växer av stabila orsaker, säger VD Erik Stenfors. Dels har vi arbetat fram en diversifierad kundportfölj med framgångsrika kunder inom olika tillväxtbranscher. Dels ligger Hanzas affärsmodell med regional och komplett tillverkning rätt i tiden, vilket driver nyförsäljningen.
– Resultatmässigt är det vårt starkaste kvartal hittills. Rörelsemarginalen når 7,7 procent, exklusive energistöd och bolagets vinst per aktie som uppvisar den högsta nivån hittills, 1,49 SEK för kvartalet. Det kan jämföras med 3,35 SEK för verksamhetsåret 2022.
– Vi ser fortsatta starka kassaflöden, 89 MSEK för första kvartalet, vilket medför att vi kan fortsätta att minska skuldsättningen. Vår nettoskuld i förhållande till EBITDA ligger nu på 1,6 gånger jämfört med 2,7 för ett år sedan.
Filed under: Svensk Ekonomi