SOTA spås kraftig ökning i fordon
Det kommer att levereras nästan 203 miljoner ”OTA-förberedda fordon på marknaden tills 2022. Både Software Over-the-Air (SOTA) och firmware Over-the-Air (FOTA) kommer att få se en spik med nästan 180 miljoner nya bilar med SOTA-stöd och 22 miljoner med FOTA-stöd 2022. Det spår marknadsanalysföretaget ABI Research i en ny rapport.
– Tre faktorer har förändrat bilindustrin och banat väg för framtidens OTA: Kostnader för återkallelser, Teslas framgång som ett fundament för autonom körning och säkerhetsrisker baserade på mjukvarukomplexitet, säger Susan Beardslee, analytiker på ABI Research.
– Det är en välkommen förändring då OTA är det enda sättet att åstadkomma säker hantering av all mjukvara i en ansluten bil på ett sömlöst, omfattande och helt integrerat sätt.
Av de positiva förändringar som OTA kan åstadkomma är återkallningsprocessen ensamt en viktig fördel. Enligt ABI Research ökade återkallandetakten med cirka 46 procent under de senaste två åren och fått fyra stora fordonstillverkare att tillsammans avsätta 20 miljarder dollar för 2015 i garantireserver. Även om inte alla återkallanden kan fixas via en OTA-uppdatering menar ABI Research att nära en tredjedel av förra årets återkallelser kunnat adresseras över etern, vilket skulle inneburit besparingar för fordonstillverkarna på minst 6 miljarder dollar.
Fiat Chrysler återkallade förra året 1,4 miljoner fordon efter en incident med ett riktat dataintrång mot en Jeep. För att åtgärda situationen skickade tillverkaren ut USB-enheter till de identifierade kunderna. Denna metod medför, i stället för en OTA-uppdatering, en ökad säkerhetsrisk, frågor kring rimligheten i att identifiera ägaren och en oförmåga att se till att uppdateringen utförts och gjorts på rätt sätt. Ford och Toyota stod också inför liknande situationer genom egna återkallanden.
Allteftersom graden av fordonens autonomi accelererar kommer cybersäkerheten bli allt viktigare. För att ta itu med cyberrisker som härrör från uppgraderingar av mjukvara spår ABI Research att bilindustrin kommer att få se fler fusioner och förvärv under de närmaste två åren, i takt med att fordonstillverkarna betonar värdet av programvarulösningar.
Susan Beardslee nämner mjukvaruföretaget Movimento som en kandidat till att bli uppköpt men även Argus Cybersecurity uppges vara ett troligt mål, efter att företaget har mottagit serie B-finansiering från Magna International och nyligen inlett samarbete med ”pure play” säkerhetsleverantören Check Point Software Technologies.
Men förändringarna i branschen kommer inte utan utmaningar: I synnerhet vad gäller hotet mot bilhandlare och risken att kunder väljer bort programuppdateringar.
– Bilhandlarna har allt att förlora. När bilindustrin blir helt ”OTA” förlorar bilhandlarna inte bara inkomstförstärkningar från att utföra uppdateringar och reparationer utan även de tillhörande besöken (foot traffic). Att kunden undviker uppdateringar å andra sidan var en utmaning långt före introduktionen av OTA och något som fordonstillverkarna sannolikt kommer att hitta ett sätt att ta itu med när de rör sig mot en repetitiv intäktsgenereringsmodell i början av 2020-talet, säger Beardslee.
Filed under: Utländsk Ekonomi