Solceller kan spara 20 procent bränsle
Tillsammans med bland andra Scania deltar Midsummer i ett utvecklingsprojekt där Midsummers solpaneler installeras på ett lastbilssläp för kommersiell drift. Syftet är att testa hur mycket elproduktionen från solpanelerna kan förlänga räckvidden på el för en hybridlastbil. Teoretiska uträkningar visar på bränslebesparingar på upp till 20 %.
– Vår teknik har tidigare visat sig framgångsrik för att driva elektriska fordon så som bussar och mindre fordon, säger Sven Lindström, VD, Midsummer. Det känns mycket lovande att utvecklingsprojektets beräkningar visar på så goda möjligheter till faktiska bränslebesparingar.
Test i kommersiell drift kommer att genomföras under 2021. I juni 2020 meddelade Vinnova att projektet får finansiering med 8,3 MSEK för steg två, deltagarna i projektet står för motfinansiering.
Projektet består av följande aktörer; Midsummer som tillverkar de lätta, flexibla och tunna solpanelerna till lastbilstrailern, Scania som bygger hybridlastbilen, Uppsala Universitet som projektleder, Eksjö Maskin & Truck som bygger släpet, Ernst Express som kommer att köra lastbil och släp i kommersiell drift, samt Dalakraft som är elnätsägare vid Ernst Express anläggning och ansvarar för matningen till elnätet.
Filed under: SvenskTeknik
Lastbilar i kommersiell drift brukar utsättas för kraftigt slitage och ”blessyrer” (dom brukar ”sammanträffa” med trädgrenar, väggar, dörrar, lastkajer, truckar m.m.). På en vanlig lastbil och släp betyder detta lite avskavd färg, en buckla eller en reva i kapellet men här betyder det väl att de ömtåliga solcellerna ganska snabbt måste ersättas (till icke obetydliga kostnader = material + arbete + stillestånd).
Har man verkligen räknat på vilken livslängd på solcellerna som krävs för att ens nå ”break-even” ?