SmiLes nya inkubatorbolag Preactly lanserar digital tjänst

I förra veckan släppte Karlstadsbaserade healthtech-bolaget Preactly en betaversion av sitt digitala hälsoledningsverktyg. Det ska kunna hjälpa organisationer och medarbetare att få insikter om vad som påverkar hälsoläget och agera tidigt för att motverka ohälsa på jobbet. Bolaget har också precis fått medel från Vinnovas Innovativa startups steg ett.


Jeanette Köster, vd för Preactly

Värmländska Preactly har ingen naturlig inkubator nära med specifik fokus och kompetens inom hälsoområdet, utan medgrundare och vd Jeanette Köster valde att söka till SmiLe. Detta för att få finnas i ett stort life science-sammanhang och ta del av SmiLes kontaktnät av experter och andra verksamma inom branschen. Preactly är nu ett virtuellt bolag till inkubatorn och kommer att vara på SmiLe någon gång per månad i samband med viktiga aktiviteter i inkubatorprogrammet eller communityn.
– Vi letade efter de bästa inkubatorerna inom hälsa och blev mycket glada när Preactly blev antaget till SmiLe, säger Jeanette Köster. Det innebär värdefull tillgång till hela det erbjudande och nätverk som SmiLe har. SmiLes mission ”bringing health to the world through team spirit, passion and purpose” ligger helt i linje med vad Preactly vill uppnå. Det är väldigt viktigt att få rätt stöd och hjälp med strategin tidigt i affärsutvecklingsprocessen, hur man ska tänka från början för att skala upp och kunna göra det snabbt.
Preactly startade sin verksamhet i våras med egna mjukvaruutvecklare som nu har tagit fram bolagets första tjänst rörande arbetsmiljö – av det digitala hälsoledningsverktyget. Där kan Preactlys kunders medarbetare få omedelbar individuell återkoppling från undersökningen och ranka hur olika faktorer är viktiga att förbättra efter hur de själva upplever sin arbetsmiljö.
– Vi vill helt förändra synen på hur medarbetarundersökningar borde göras, den kan skapa så mycket mer värde. I vårt verktyg får medarbetarna direkt en återkoppling att fundera på och måste sedan göra aktiva val: är de nöjda eller vill de förändra något. De får också en guidning till hur de kan påverka situationen. Också chefen får en sammanställning och kan göra de åtgärder som betyder mest för att medarbetarna ska kunna behålla eller få en bra hälsa.
En andra tjänst som handlar om livsstil som exempelvis fysisk aktivitet ska släppas senare och bolaget planerar också för en tredje tjänst.

Comments are closed.