Smarta hem skrämmer äldre

Var tredje svensk över femtio år skräms av smarta hem. De nya tekniska lösningarna för att spara tid, pengar och miljö är här för att stanna men det gäller att hitta rätt utvecklingstakt och bygga tillit mot kunderna. Det här framgår av en rapport som beställts av Jämtkraft.

04jamt01

– Det gäller att driva utvecklingen med eftertanke och skynda långsamt, säger Lars Skoglund, partneransvarig vid Jämtkraft. Som leverantör av smarta lösningar måste du vara kompetent och kunnig nog att imponera på tekniknördarna samtidigt som man är jordnära nog att inte skrämma bort de ”vanliga” kunderna som mest vill ha enkelhet och bekvämlighet.
Den stora majoriteten är ännu ganska obekväm med den nya tekniken och upplever smarta lösningar som något otäckt eller jobbigt. Samtidigt som det finns en mindre grupp som är mycket intresserade och insatta. Det gäller att tänka till när man lanserar nya lösningar inför framtiden för att kunna möta kundernas olika behov.
– Här har energibolagen en viktig roll. Både som drivande kraft för att övertyga företag och människor om att använda de nya lösningarna för att spara tid, pengar och miljö men också som en trygghet att falla tillbaka på. Särskilt äldre sätter trygghet i fokus när det kommer till energibolag, det är ett stort och lojalt kundsegment som är viktigt att behålla. Man måste kunna erbjuda både sofistikerat och avancerat till den lilla grupp som vill ha det och enkel hållbar bekvämlighet och bekväm hållbarhet till den breda massan av kunder.
Rapporten Hållbar bekvämlighet – bekväm hållbarhet, som Jämtkraft tagit fram tillsammans med analysföretaget Kairos Future, handlar om svenskarnas krav på morgondagens energileverantörer. Energibranschen står inför stora förändringar. Ny teknik, klimathot och digitalisering driver på utvecklingen och förändrar förutsättningarna i snabb takt.
– Vi ställer oss frågan om vi går mot evolution eller revolution de närmaste 15 åren? Det är en fråga vi inom energisektorn alla bör försöka svara på. Med den här rapporten vill vi ge en möjlig framtidsbild. Vi tittar på unga omvärldstrender men fokuserar framförallt på hur dagens energikunder och konsumenter ser på framtiden, säger Anders Ericsson, vd Jämtkraft.

Comments are closed.