Självstyrande bilar från hela Europa
Freescale Cup är global tävling som anordnas av Freescale och som är öppen för skolor över hela världen. På valborgsmässoafton hölls Europafinalen hos Fraunhoferinstitutet i Nürnberg. De två vinnande lag får åka till världsmästerskapen, som i år hålls i Söul, Sydkorea.
För andra året i rad vann FEI-minetors, från Tekniska Universitetet i Bratislava, Slovakien. Laget flankeras här av Flavio Stiffán (tv) och Steve Wainwright (th) från Freescale
Att ta fram väl fungerande mjukvara för självstyrande bilar är sannerligen inte lätt. Däremot är det väldigt lätt (och underhållande) att se hur bra det färdiga systemet fungerar. Därför passar också självstyrande bilar perfekt som utmaning i konstruktionstävlingar.
I Freescale Cup får lag från skolor i hela världen tävla, utifrån strikta grundregler. Alla bilar är lika (modeller i 1/18-skala) och använder likadana 7,2 V-motorer. Styrsystemet baseras på ett prototypkort (från Freescale) med ARM-processor och indata till systemet kommer antingen från en liten videokamera eller en array av fotodioder.
De olika lagen använder delvis olika sensorarrangemang – annars är allt likvärdigt
Styrsystemet måste klara olika typer av hinder utan att "spåra ur"
Den som har för hög fart i backen spårar ofelbart ur
Den stora skillnaden mellan de olika lagen ligger därför i mjukvaran. Det gäller att ta fram algoritmer som styr bilen efter en mittlinje och som tar hänsyn till gupp, kurvor och chikaner. Tävlingsbanan byggs strax före tävlingen och inget av lagen har en aning om hur den kommer att se ut.
Under förmiddagen får de olika lagen finjustera sina program. Därefter byggs banan om totalt före tävlingen
– Vi kommer att göra en ändring nästa år, säger Flavio Steffán från Freescale, ansvarig för studentprogrammet. Hittills har vi haft en linje i mitten av banan, men i fortsättningen kommer vi att ha en linje på varje sida i stället. Detta för att styrsystemen skall få samma förutsättningar som de som alla biltillverkare utgår från idag.
Östra Europa
Tävlingen i Nürnberg var avslutningen på en rad deltävlingar i olika delar av Europa. De lag som kvalificerats i de olika deltävlingarna har alltså redan passerat ett "nålsöga". Ändå var det bara hälften av lagen som klarade att genomföra ett av tre lopp utan att spåra ur. För det räcker ju inte att klara banan. Det hela skall dessutom gå så snabbt som möjligt. Här skiljde det mellan 19,2 s för det snabbaste laget och 38,8 s för det långsammaste av de lag som klarade banan.
Man skulle kanske tro att lagen från de stora tyska, franska och brittiska skolorna borde dominera, men så såg det inte alls ut. Länder som Slovakien (vinnare), Polen (trea och tia), Ukraina (åtta), Rumänien (nia), och Ryssland hade vardera flera lag. Bland annat fanns ett lag från Högskolan i Transsylvanien.
Laget från Tunisien utmärkte sig bland annat genom att vara ett av två lag med kvinnlig representation. Totalt fanns två flickor i tävlingen, vilket är dubbelt så mycket som förra året.
Minsta möjliga marginal
Det är faktiskt förvånansvärt spännande att följa en tävling av den här typen. Banan är svår och skillnader i styrsystemen märks direkt. Bilarna från de snabbaste lagen tar sig igenom alla hinder otroligt snabbt, men det syns också tydliga skillnader i "elegant körstil". En del bilar smyger sig igenom kurvorna, medan andra har en betydligt ryckigare stil.
De tre främsta lagen var i alla fall klart snabbast och skillnaden mellan tredje och fjärde bil var 2,4 s. Mellan de tre snabbaste bilarna skiljde det däremot bara 0,4 s. Man kunde inte låta bli att tycka synd om det polska laget från Krakow, som missade andraplatsen och därmed resan till Sydkorea med bara 0,1 s.
De tio första platserna gick lag från Slovakien (1), Italien (2), Polen (3), Italien (4), Storbritannien (5), Italien (6), Tyskland (7), Ukraina (8), Rumänien (9) och Polen (10). Italien var det land som hade flest deltagare i finalen och klart bäst "hit rate". Tre av fyra lag genomförde loppet och placerade sig bland de sex bästa.
Team Bolt från Rumänien startade tidigt och såg länge ut att bli vinnare. Men de slutade på nionde plats
Dr Bernhard Grill, tf chef för Fraunhofer IIs, Steve Wainwright, europachef för Freescale och Juergen Weyer, europaansvarig för fordonsdelen av Freescale i Europa
Det polska laget från Krakow kom trea med minsta marginal. Men de fick pris av Dr Bernhard Grill från Fraunhoferinstitutet för mest innovativa konstruktion
Filed under: Utländsk Teknik