Simulering gav nytt rekord
Volkswagen Motorsports racerbil ID.R, utvecklad med hjälp av ANSYS simuleringslösningar, stärkte sin plats i racing-historien genom att krossa det tidigare varvrekordet för elektriska fordon på Nürburgring Nordschleife.
Med sluttiden 6.05.336 minuter pressade Volkswagen-föraren Romain Dumas (F) ID.Rs batteri — med stöd av ANSYS simuleringar — till maxgränsen på den krävande tyska racerbanan.
Volkswagen Motorsports ingenjörer stod inför en stor utmaning då tyska Nürburgring Nordschleife anses som en av världens tuffaste banor. De snäva kurvorna och branta backarna kräver extrem acceleration och inbromsning. Det leder till värmevariationer som är krävande för ID.Rs batteri och de stora temperaturskillnaderna kunde potentiellt leda till totalstopp. Utmanande var också de delar av banan som krävde fullt pådrag, eftersom det också ställer höga krav på batteri och temperaturhantering.
För att klara utmaningen använde Volkswagen Motorsports ingenjörer ANSYS Fluids i arbetet med att utvärdera nya sätt att kyla batteriet, utan att påverka bilens aerodynamiska design. De nyttjade också ANSYS teknologi för att bygga en digital tvilling som virtuellt kopierade bilens prestation på banan och såg till att batteriet klarade den utmanande banan på ett bra sätt. I och med ANSYS simuleringslösningar slapp ingenjörerna använda en fysisk prototyp vars testprocesser är både dyra och tidskrävande.
Tävlingsbilen ID.R satte även rekord vid förra sommarens Pikes Peak International Hill Climb. Även här användes ANSYS simuleringslösningar för att säkra titeln som snabbast bil på sträckan.
– ID.Rs rekord i Pikes Peak och nu rekordet för eldrivna fordon på legendariska Nürburgring Nordschleife, visar vilken enorm potential som finns hos elektriska fordon, också vad gäller körning på vanliga vägar, säger Sven Smeets, Director, Volkswagen Motorsports.
– ANSYS simuleringar var viktiga för att hitta bästa sättet att hantera temperaturen i ID.Rs batteri, säkra att tillräckligt mycket värme kunde ledas ut, samt åstadkomma så jämn temperatur som möjligt, utan att påverka bilens aerodynamiska förmåga.
Filed under: Utländsk Teknik