Samverkan mellan forskare och näringslivet
KK-stiftelsen presenterar nya utlysningar som ger landets högskolor och nya universitet möjlighet att starta företagsforskarskolor, rekrytera nyckelpersoner till lärosätet, eller låta nydisputerade få driva egna forskningsprojekt.
– Utlysningarna möjliggör för akademin att utveckla internationellt konkurrenskraftiga forsknings- och utbildningsmiljöer i samverkan med näringslivet, säger Madelene Sandström, vd för KK-stiftelsen.
Stiftelsen för kunskaps- och kompetensutveckling, KK-stiftelsen, presenterar idag fyra utlysningar som landets högskolor och nya universitet har möjlighet att söka. Projekten ska genomföras i nära samverkan med näringslivet.
– Denna samverkan är utvecklande för akademin samtidigt som den stärker företagens kompetens och därmed konkurrenskraft, säger Madelene Sandström.
Följande utlysningar är nu öppna för lärosätena att ansöka om:
Företagsforskarskolor:
Lärosätena ges möjlighet att starta en företagsforskarskola för att stärka sina utbildnings- och forskningsmiljöer, samtidigt som forskarskolan kompetensutvecklar näringslivet och långsiktigt stärker konkurrenskraften. Sökande lärosäte måste ha examenstillstånd på forskarnivå inom området. Upp till 15 doktorander, som ska ha sina anställningar i olika företag, kan antas. Studierna ska uppta 80% av doktorandernas tid, resterande ska de arbeta på sina respektive företag. Stiftelsens finansiering kan uppgå till 27 miljoner kronor per forskarskola. Näringslivets åtaganden ska motsvara minst det belopp som KK-stiftelsen bidrar med.
– KK-stiftelsen har genom åren finansierat ett 30-tal företagsforskarskolor, som har inneburit rejäla kompetenslyft för en hel eller del av en bransch, säger Madelene Sandström. De är oerhört betydelsefulla för både näringslivets utveckling och lärosätenas forskningsmiljöer.
Professionell licentiat:
Detta program möjliggör för lärosätena att starta en tvåårig företagsforskarskola med utgångspunkt i lärosätets starka forskningsmiljöer. Sökande lärosäte måste ha examenstillstånd på forskarnivå inom området. Lic-skolan ska vända sig till yrkesverksamma som vill utbilda sig för specialistpositioner inom näringslivet. Utbildningen, som ska ges på minst halvfart, ska leda till en lic-examen. Näringslivets insatser ska vara minst lika stora som stiftelsens bidrag.
– Detta ger lärosätena en mer flexibel form av forskarutbildning, samtidigt som den leder till en kompetenshöjning i näringslivet, säger Linda Assbring, programansvarig på KK-stiftelsen. Denna typ av expertutbildningar efterfrågas av företagen och fyller ett viktigt behov.
Rekryteringar:
Programmet syftar till att ge lärosätena möjlighet att knyta till sig strategiskt viktig kompetens och stärka befintliga forsknings- och utbildningsmiljöer. Stiftelsens program delfinansierar professorer, internationella gästprofessorer, lektorer samt biträdande lektorer.
– Rätt rekryteringar kan i högsta grad bidra till den akademiska miljöns utveckling, förnyelse och dynamik, säger Malin Henningsson, programansvarig på KK-stiftelsen. Karriärplanering och personalförsörjning är bland de mest strategiska frågorna för lärosätenas ledningar.
Prospekt:
I programmet Prospekt kan lärosätet, utöver egna nydisputerade, även rekrytera nydisputerade forskare från andra lärosäten, som får möjlighet att driva ett eget avgränsat forskningsprojekt i samverkan med näringslivspartners.
– Målet är att stärka den nydisputerade i utvecklingen mot att bli en självständig forskare och forskningsledare, samt att bidra till utveckling och förnyelse hos både deltagande företag och lärosäte, säger Malin Henningsson.
Samtliga ansökningar kommer att bedömas av externa bedömare utifrån fyra kriterier: Vetenskaplig kvalitet; Nytta för näringslivet; Resultat och effekter; samt Genomförande.
Filed under: SvenskTeknik