Samsung går om Apple
Samsung Electronics har under det tredje kvartalet lyckats ta ledningen på den globala smarttelefonmarknaden för första gången någonsin. Apple ligger tvåa och Nokia trea, enligt en ny rankning från IHS iSuppli.
Det kommer att leda till en hård kamp mellan Samsung och Apple om marknadsledarskapet under det fjärde kvartalet, enligt IHS iSuppli Mobile & Wireless Communications research.
Samsung levererade uppskattningsvis 27,3 miljoner smarttelefoner under det tredje kvartalet, en ökning med 43,7 procent jämfört med levererade 19,0 miljoner under det andra kvartalet. Samtidigt sjönk Apples leveranser till 17,1 miljoner iPhones, en minskning med 15,9 procent från 20,3 miljoner under samma andra kvartal.
Samsungs marknadsandel under det tredje kvartalet ökade till 23,2 procent, upp från 17,5 procent under andra kvartalet. Detta ledde till att Samsung övertog förstaplatsen då Apples marknadsandel samtidigt minskade från 18,7 till 14,6 procent.
Samsung har vuxit sig starka på marknaden för smarttelefoner under 2011, speciellt pådrivet av den nya Galaxy S II-serien. Samtidigt har Apple fått se ett försäljningstapp då kunderna avvaktade den nya 4S-modellen som inte släpptes förrän under det fjärde kvartalet. Med iPhone 4S-leveranser i hög volym åtnjuter Apple en försäljningsspik under det fjärde kvartalet och konkurrensen om förstaplatsen spås bli jämn.
Nokia, som nu återfinns på plats nummer tre, upplevde för första gången under 2011 en tillväxt mellan två på varandra följande kvartal. Nokias leveranser ökade med 0,6 procent från 16,7 till 16,8 miljoner. Det medförde att företaget kunde hålla stånd mot det snabbväxande företaget HTC, som rankas som nummer fyra på listan. IHS iSuppli bedömer att möjligheterna kommer att öka för Nokia då de levererar sin nya uppsättning smarttelefoner baserade på Windows Phone 7.5 operativsystem under det fjärde kvartalet.
Den senaste versionen av operativsystemet Android 4.0 – eller ”Ice Cream Sandwich” – kommer sannolikt att hålla Googles mjukvarulösning konkurrenskraftigt på marknaden för smarttelefoner under det fjärde kvartalet och därefter. Å andra sidan kan Googles förvärv av Motorola Mobility ge några nya problem för Android på smarttelefonmarknaden. Andra Android-licenstagare kan ha farhågor om att Motorola potentiellt kan få förmånsbehandling när det kommer till Google support samt få en gynnad tillgång till nya versioner av operativsystemet och funktioner. I sin tur kan detta leda till att Android-licenstagare flyttar några av sina utvecklingsinsatser till andra operativsystem, vilket kan inverka på Androids marknadsutveckling, enligt IHS iSuppli.
Filed under: Utländsk Ekonomi