Samarbete för att elektrifiera tunga transporter
Idag lanseras den första helt eldrivna lastbilen från AA Logistik officiellt på Finnslätten i Västerås. Lastbilen beräknas köra 1000 mil per år och kommer att möjliggöra en minskning av koldioxidutsläppen med 89 procent. Till år 2030 ska hela AA Logistiks fordonsflotta av 15 tunga lastbilar drivas med el.
– Vår målbild är att bli Finnslättens logistikhubb, säger Åsa Granlund, vd på AA Logistik. Vi ska ta emot transporter som går på fossila bränslen och lasta om på elfordon innan godset går ut till slutkunderna på Finnslätten, och så småningom till hela Västerås. När Finnslätten växer fram som en ny stadsdel vill man begränsa antalet tunga fordon som kör här och vi kan bidra till en renare och tystare närmiljö.
Den eldrivna lastbilen, som är en del av ”Vision Finnslätten” där industriområdet ska byggas ut för att bli en helt ny stadsdel med moderna lösningar för framtidens företag, invigdes idag av Sveriges energiminister Khashayar Farmanbar. För att möta AA logistiks behov har samverkan mellan olika aktörer varit en av nycklarna. AA Logistik är experter på logistik, ABB och Mälarenergi på hållbar laddinfrastruktur. I projektet vill de visa på att med samarbete över gränserna går det snabbare att gå från ord till handling.
– Vi har en komplett lösning för laddinfrastruktur som är anpassad efter AA Logistiks verksamhet, säger Niklas Gunnar, vd på Mälarenergi. Det gör det möjligt för dem att ställa om sin fordonsflotta utan att tappa fokus på sin kärnverksamhet.
En stor utmaning är tillgänglighet i infrastrukturen och därför var det avgörande att installera en egen laddare. Mälarenergi installerade därför en Terra DC-laddbox från ABB vid AA Logistiks fastighet på Finnslätten. ABB, som har produkter för alla laddstandarder gläds åt att även tung trafik börjar elektrifieras.
– AA Logistik är en förebild i branschen och visar att det går att köra även tunga fordon på el redan nu, ”, säger Eva Kvist Östgren, chef för ABB:s e-mobilityverksamhet i Sverige. Vår laddare ger dem flexibilitet eftersom den passar för både långtidsladdning på natten och för påfyllning av el under dagen vid behov.
Filed under: SvenskTeknik