Repeterbar metod för batteritillverkning
Den här veckan har ABB presenterat sin nya Plant Optimization Methodology för batteritillverkning på The Battery Show i Nordamerika, då man visade hur nyprojekterade batterifabriker snabbt kan komma igång med global verksamhet.
I en tid då stora biltillverkare avsätter mer än 500 miljarder dollar för produktion av elbilar, och då många planerar att enbart erbjuda elbilar från 2035, har efterfrågan på litiumjonbatterier ökat enormt. Men många batteritillverkare kämpar med att hålla jämna steg samtidigt som deras produktion ska vara lönsam, effektiv och säker, utan att kvaliteten blir lidande.
ABB:s modulära och repeterbara metod med en kombination av elektrifiering, instrumentering, styrning och digital (EICD) teknik, ABB Ability Adaptive Execution, innebär att genomförande och kontinuerlig driftsupport förenas i en enda lösning som gör det möjligt för nyprojekterade anläggningar att snabbt nå marknaden.
Metoden betonar värdet med tidigt samarbete för att optimera anläggningens utformning och prestanda genom att minska ändringar i nya anläggningsprojekt. Metoden går ut på att komprimera tillverkningsscheman, minska uppstartstid och ge CAPEX- och OPEX-besparingar.
Till skillnad mot traditionella ansatser, som kan omfatta många olika leverantörer och gränssnitt, integration på plats och komplex installation, integrerar ABB EICD-tekniken sömlöst med centraliserad samverkan och strömlinjeformade processer för att optimera verksamheten. Standardisering hela vägen till slutprodukten minskar komplexa gränssnitt och möjliggör en fullt optimerad metod för batteritillverkning.
– Vår metod syftar till att stödja produktionstillväxten i gigawattfabriker världen över för att minska flaskhalsarna, säger Staffan Södergård, Global Product Line Manager för batteritillverkning på ABB. Det här är ett mycket spännande och nytt område som har en enorm potential.
ABB arbetar redan tillsammans med Northvolt, en av Europas ledande batteritillverkare. Northvolt Ett – en av Europas största gigafabriker – kommer att få en produktionskapacitet på 60 gigawattimmar (GWh), vilket skulle kunna räcka för batterier till ungefär en miljon elfordon varje år.
Filed under: SvenskTeknik