Recab satsar på Europa
Nu är det dags för embeddedföretaget Recab att ta steget ut i Europa. En flerårig satsning på systemintegrering har gett resultat i Norden och ser ut att kunna fungera också i övriga Europa.
– Vi har tagit fram kompletta integrerade system tillsammans med våra nordiska nyckelkunder och det har gett eko ute i Europa, säger Michael Ullskog, vd för Recab.
– De nordiska högteknologiföretagen ligger mycket långt framme när det gäller att specificera och standardisera och de har varit mycket tidiga med att vilja använda anpassade standardlösningar för att hålla ner konstruktionstiden.
Det handlar i första hand om system för försvarsområdet, offshore, transportområdet och kommunikation. Så långt som möjligt används standardkort och standardchassin, men ofta krävs modifieringar för att klara specialkrav, innan systemen certifieras. Det kan till exempel handla om miljökrav vad gäller vibration, temperatur, spänningsmatning eller högre krav på kontaktering.
– Resultatet blir en certifierad produkt, där kunden står som garant för en hög kvalitet. Det har visat sig vara oerhört intressant för andra företag i liknande industrisegment.
Det här arbetssättet var en gång i tiden ganska omöjligt. Då var de olika företagen noga med att hålla på sina egna konstruktioner, ner på komponentnivå. Att låta en konkurrent får tillgång till de egna grundkonstruktionerna var knappast tänkbart.
Men idag går utvecklingsarbetet betydligt snabbare, samtidigt som prispressen är hårdare. Att kunna producera ett grundsystem i stora volymer innebär att priset per apparat blir lägre. Och att samarbeta med en systemleverantör ger en hel del fördelar.
– Vi fokuserar inte på att fakturera konsulttimmar. Tvärtom försöker vi hålla produkten så standardiserad som möjligt för att göra priset konkurrenskraftigt. Och vi ser att den här trenden bara blir mer intressant för varje år.
Den flygburna och militärspecificerade datorn har bland annat krav på att massminnet skall kunna kopplas i och ur dagligen. Det innebär stora påfrestningar på kontakterna.
Från vänster: Johan Nordin, CTO, Björn Espen Aase, Country Manager Norway, Michael Ullskog, CEO, Magnus Gidlund, Key Account Manager, Dan Sundell, Integration Manager och Brian Sörensen, Country Manager Denmark.
Filed under: Svensk Ekonomi