Radarbolaget vann Boost Innovation
Det blev Radarbolaget som vann Fiber Optic Valleys tävling Boost Innovation. Det vinnande bidraget handlar om att lösa framför allt stålindustrins utmaning med noggranna radarmätningar vid höga temperaturer. På andra plats kom Hexatronic Cables and Interconnect och på tredje plats Rovdjurscentret De 5 Stora.
Från vänster: Benny Gäfvert från Rovdjurscentret De Fem Stora, Patrik Ottosson, Radarbolaget och Peter Lo Curzio, Hexatronic Cables and Interconnect.
Med förstapriset på 200 000 kronor i förstudiemedel kan Radarbolaget, i samverkan med Högskolan i Gävle, nu påbörja utvecklingen av en lösning på ovanstående utmaning. Regional spetsforskning och internationell potential bidrog enligt Fiber Optic Valley till vinsten.
– I år testade vi ett nytt sätt att nå ut för att hitta innovativa lösningar och nådde över en miljon studenter och forskare via sociala medier. Boost Innovation handlar om att fler ska våga satsa på sina utvecklingsidéer och hitta samarbeten som man inte skulle ha gjort annars, säger Jonas Dahlström, vd för Fiber Optic Valley.
Boost Innovation hade den här gången ett nytt upplägg med olika tävlingsmoment där det första steget i tävlingen handlade om att utse tre utmaningar med internationell potential. I nästa steg marknadsfördes sedan dessa tre utmaningar mot universitet över hela världen för att hitta de bästa lösningsförslagen.
Första pris är 200 000 kronor, andra pris 100 000 kronor och tredje pris 50 000 kronor i förstudiemedel för att utveckla en idé i ett samverkansprojekt. De studenter, forskare och entreprenörer som kom med lösningsförslag på de tre utmaningarna kunde vinna 25 000 kronor för bästa lösningen.
En enad jury utsåg vinnaren utifrån kriterier om potential, innovationshöjd och genomförande. Vinnaren Radarbolaget hade enligt juryn utmaningen med störst potential, tillsammans med bästa lösningen som kom från Högskolan i Gävle. Finalisterna fick ta emot sina prischeckar i Sundsvall på Science & Innovation Day under kvällen den 13 oktober.
Andrapriset vanns av Hexatronic Cables and Interconnect i samverkan med Opticreach och handlar om att utveckla ny teknik för att installera fiber snabbare, enklare och billigare. Tredje pris fick Rovdjurscentret De 5 Stora i samverkan med STC vid Mittuniversitetet om utveckla sensorteknik för att identifiera vilda djur i närområden.
Boost Innovation organiseras av Fiber Optic Valley och genomfördes i år för tredje gången. Tävlingen syftar till att öka innovationskraften i regionen mellan Sundsvall i norr och Gävle i söder. Fiber Optic Valley är ett av Sveriges 13 Vinnväxtkluster och finansieras av Vinnova,
Tillväxtverket och Region Gävleborg.
Filed under: Svensk Ekonomi