Porsches elektriska tävlingsbil tar hjälp av ANSYS
TAG Heuer Porsche Formula E Team är på väg mot mållinjen i 2019/2020 ABB FIA Formula E Championship med ett nytt samarbete med ANSYS. Ingenjörerna i Porsche Motorsport använder ANSYS simuleringslösning på systemnivå för att utveckla ett avancerat elektriskt drivsystem som avsevärt förbättrar energieffektiviteten i Porsches första helt elektriska tävlingsbil — Porsche 99X Electric.
Att i hög hastighet accelerera på krävande banor i stadsområden och storstadsmiljöer utsätter drivsystemet i Porsche 99X Electric för enorma påfrestningar. Tävlingsreglerna stipulerar ett standardiserat chassi och batteri, men ingenjörerna kan anpassa drivsystem och dess undersystem och komponenter så att de levererar maximal energieffektivitet och fordonsprestanda under hela loppet.
Användandet av ANSYS systemnivålösningar ger en kritisk konkurrensfördel för Porsche 99X Electric, med möjlighet för Porsche-ingenjörerna att skapa nästa generation Porsche E-Performance Powertrain. Utvecklingen av högsta möjliga energieffektivitet för subsystem och komponenter maximerar effektiviteten på motor och kraftelektronik och leder till minskade förluster.
Tävlingsbilen är första testet för det elektriska drivsystemet och Porsche kommer därefter att använda det elektriska drivsystemet i Porsche 99X Electric för att ytterligare tänja på utvecklingsgränserna i en ny era av kommersiella elektriska fordon. Bilens 800-volts teknologi används för närvarande i helelektriska Porsche Taycan.
– ANSYS systemsimuleringar är avgörande för att optimera Porsche E-Performance Powertrains motor, växellåda, kraftelektronik och kontrollsystem, säger Fritz Enzinger, vice ordförande, Porsche Motorsport. Sammantaget innebär det att Porsche 99X Electric kan bibehålla helt nya hastighetsnivåer över långa avstånd, samtidigt som energibesparingarna är så bra som möjligt.
– Tack vare energihanteringen är drivsystemet en klart avgörande konkurrensfördel som gör att föraren har många fler taktiska alternativ under tävlingen så att han kan pressa bilen till det yttersta.
Filed under: Utländsk Teknik