Polarkryssare når Nordpolen med ABB-teknik
Det hybridelektriska fartyget Le Commandant Charcot blev det första fartyget av sitt slag att nå den geografiska Nordpolen den 6 september 2021, när det slutförde sina havsförsök inför jungfruresan senare i år.
Lyxkryssaren är utrustad med Azipod framdrivningssystem som avger minimalt buller och vibrationer för en komfortabel passagerarupplevelse. Dessutom är fartygets energilagersystem, som levererats och integrerats av ABB, det största som någonsin levererats till ett fartyg av denna typ med nästan fem MWh, vilket tillåter att motorerna stängs av för tyst, utsläppsfri kryssning.
Le Commandant Charcot kommer också att vara tillgänglig för forskarvärlden för att bidra till de globala insatserna för att studera och bevara polerna och haven. Fartyget är utrustat med mätinstrument och har vetenskapliga laboratorier samt en månbassäng för provtagning, och all utrustning är utformad för att uppfylla kraven för akademisk forskning. Därmed erbjuder Le Commandant Charcot en plattform för observation, forskning och analys till forskare runt om i världen, vilket gör det möjligt för dem att studera avlägsna områden genom att regelbundet samla in data i dessa zoner.
– ABB har utformat både Azipod framdrivningsenheter och energilagringssystemet enligt driftkraven för Le Commandant Charcot, säger Mathieu Petiteau, chef för Nybyggnation och R&D på PONANT. Förutom att säkerställa en hög nivå av passagerarkomfort kommer fartyget att kunna kryssa i nollutsläppsläge medan fjärran platser utforskas. Tack vare Azipod-systemets manövrerbarhet kan fartyget också navigera smidigt och säkert genom isbelagda vattenområden.
– Azipod framdrivning har blivit den föredragna lösningen för expeditionsfartyg i mycket känsliga och krävande marina miljöer, säger Dick Björkqvist, Global Segment Manager, Cruise på ABB Marine & Ports. Vi är stolta över att PONANT har valt oss och vi ser fram emot att se Le Commandant Charcot ute på haven under åren framöver.
Med den eldrivna motorn som är placerad i en kapsel under vatten på skrovets utsida kan Azipod-systemet roteras 360 grader, vilket avsevärt ökar manövrerbarheten och drifteffektiviteten och därmed minskar bränsleförbrukningen med upp till 20 procent jämfört med traditionella framdrivningssystem. Sedan lanseringen för 30 år sedan har Azipod framdrivningsteknik sparat totalt över 1 000 000 ton bränsle enbart i kryssningssegmentet. Azipod framdrivningsenheter finns i effektområdet från 1 till 22 MW och tekniken spelar en viktig roll för ABB:s starka position inom miljövänlig elektrisk framdrivning.
Le Commandant Charcot är det första kryssningsfartyget som kan segla i ”dubbelverkande läge”, vilket innebär att det kan navigera med aktern först under isförhållanden för att förbättra säkerheten och genomföra kryssningarna på ett effektivt sätt där man håller tidtabellen. Dessutom innebär Azipod-systemet att fartyget kan stoppas helt på halva tiden jämfört med ett fartyg med traditionellt framdrivningssystem.
Fartygets fokus på säkerhet speglas också genom uppkoppling till infrastrukturen ABB Ability Collaborative Operations. Med tillgång dygnet runt till ett världsomspännande nätverk av ABB-experter kan Le Commandant Charcot dra nytta av fjärrstyrningsutrustning och diagnostik för ökad säkerhet för både passagerare och fartyg – tjänster som är särskilt viktiga för fartyg som trafikerar de mest avlägsna delarna av världen.
ABB:s leveransomfattning för detta pionjärfartyg inkluderar även kraftgenerering och distributionsteknik, system för framdrivningskontroll och fjärrkontroll samt ett Power and Energy Management System (PEMS). Genom PEMS kan Le Commandant Charcot optimera användningen av hybridkraft – bestående av huvudströmkälla, naturgas och energilagersystemet – systemet säkerställer optimal motorlast med minimal bränsleförbrukning och därmed minskade utsläpp. Fartyget har också ABB:s Power2 tvåstegs turboladdsystem som ytterligare kommer att förbättra bränslebesparingarna med upp till fem procent.
– Ytterligare ett passagerarfartyg med modern design har levererats till ägaren med integrerad kraft- och framdrivningsteknik från ABB, så vi utvidgar snabbt vår portfölj i detta segment, säger Juha Koskela, chef för divisionen ABB Marine & Ports. Le Commandant Charcot visar på ett utmärkt sätt fördelarna med våra elektriska, digitala och uppkopplade lösningar för den här typen av fartyg, det blir en positiv förebild som andra expeditionsfartyg kan följa.
Filed under: Utländsk Teknik