Ny tranceiver för CAN

Från Microchip kommer industrins första familj av CAN-(Controller Area Network)-tranceivers med 0-klassade fordonskomponenter. ATA65XX-familjen omfattar sex nya kretsar som läggs till Microchips CAN-portfölj.

06mchip05

Den nya familjen stöder det nyligen etablerade CAN FD-(Flexible Data-rate)-protokollet för upp till 5 Mbit/s kommunikationshastighet och den nya CAN PN-(Partial Networking)-standarden för förbättrad energiverkningsgrad för fordon. Kretsarna, är fullt kompatibla med standarderna ISO 118980-2/5/6, 11898-2:2016 och SAE J2962-2.
ATA6562, ATA6563, ATA6564, ATA6565 och ATA6566 är industrins första tranceiverfamilj för 0-klassade fordonskomponenter för CAN/CAN FD, märkta för omgivningstemperaturer mellan -40 °C och 150 °C.
Microchip har också en tranceiver för CAN Partial Networking som inkluderar en ”window watchdog”. Kretsarna är godkända av stora biltillverkare för användning utan en extern ”Common Mode Choke” (CMC), som normalt sett krävs.
Samtliga familjemedlemmar inkluderar uppvakning via CAN-buss med dubbla uppvakningsmönster enligt ISO 11898-2:2016. Moderna fordon har fler än 70 elektroniska styrenheter med CAN-gränssnitt. Denna funktion undviker oönskade uppstartsekvenser, vilket leder till väsentlig energibesparing och mindre utsläpp.
ATA65xx-familjen stöds av utvecklingssatserna ATA656x-EK och ATAB6570A samt klickkortet ATA6563, och samtliga finns nu tillgängliga. Komponenterna är kapslade i SO 8/14- och DFN8/14-kapslar med ”wettable flanks”, redo för automatisk optisk inspektion av lödskarvar.

One Response to “Ny tranceiver för CAN”

  1. Varför krävs ”normalt sett” en common mode drossel?
    Vad är det dessa nya kretsar gör bättre än de nuvarande?