Ny order till Thinfilm
Det norsk-svenska företaget Thin Film Electronics (Thinfilm) tillkännagav idag ett samarbete med det globala autentiseringsföretaget G World Group (G World) kring branschens första "smarta vinflaska" som försetts med tryckt elektronik. Flaskan kommer att visas upp på årets upplaga av GSMA Mobile World Congress (MWC) i Shanghai.
Den "smarta vinflaska" är försedd med Thinfilms patentsökta NFC OpenSense-taggar och G Worlds globalt patenterade SAMSCAN-process som kommer att garantera att flaskan innehåller det som utlovas. Förfalskningar är vanliga i Asien. Enligt Thinfilm finns det rapporter om att 50 – 70 procent av alla viner som säljs i Kina inte är det vin som står på etiketten. Efter MWC kommer därför G World, Thinfilm och Ferngrove Wine Group, ett kinesiskt ägt västaustralienskt premium vinföretag, genomföra ett fältprov där hela leveranskedjan – från vingården till den kinesiska konsumenten – kommer att följas. Som en del av avtalet kommer Thinfilm även leverera ett "sjusiffrigt" antal tunnfilmstaggar.
– Vinproducenter och återförsäljare är för närvarande i behov av ett kostnadseffektivt och skalbart sätt att spåra och bekräfta äktheten av enskilda vinflaskor under hela leveranskedjan. Lucka i den nuvarande lösningen ger förfalskare ett övertag, säger Thinfilm kommersiella chef Kai Leppänen. Vi är glada över att på Mobile World Congress i Shanghai visa branschen hur smart teknik kan ge en autentisieringslösning som uppfyller konsumenternas behov.
Filed under: Nordisk Ekonomi