Ny marknad för Net Insight
Net Insight går nu in på Over-the-Top (OTT)-marknaden för att lösa utmaningar inom live OTT-streaming, som tidigare hämmat tillväxten på denna marknad.
– Vår innovation stödjer en ny nivå av live OTT, vilket kommer att förändra vårt sätt att konsumera TV idag, säger Fredrik Tumegård, vd på Net Insight. Det är en av de viktigaste förändringarna inom medieindustrin på många år och det öppnar upp för en mängd nya affärsmöjligheter för hela ekosystemet kring media och underhållning. Steget in på OTT-marknaden är en självklar och naturlig utveckling för oss då vi har en lång, framgångsrik och oöverträffad expertis inom live och högkvalitativ medietransport. Med fler än 500 mediekunder över hela världen, skapas en unik möjlighet att lösa dagens utmaningar på OTT-marknaden.
Enligt marknadsdata (Parks Associates 2015), förväntas abonnemangsintäkterna för OTT-video globalt öka från 9 miljarder USD år 2014 till 19 miljarder USD 2019. Den ökande efterfrågan på OTT-innehåll förväntas resultera i en växande marknadspotential. Det gäller särskilt för live OTT-erbjudanden, som globala sportprogram och andra liveevenemang.
Dagens leveransplattformar för OTT och CDN-lösningar av typen "best effort" är inte optimerade för live, utan har en fördröjning på upp till ett par minuter. Skillnaden mellan den primära och sekundära skärmen påverkar tittarupplevelsen negativt och omöjliggör kundengagemang, interaktion i sociala medier och andra tidskänsliga applikationer. En äkta live OTT-lösning kommer att förändra detta scenario och Net Insight kommer nu att ta en ledande roll i denna spännande utveckling.
– TV över Internet (OTT) har i grunden förändrat medielandskapet, men få aktörer har kunnat tjäna pengar på dessa förändringar, särskilt för live-innehåll, säger Per Lindgren, senior vice president of strategy & business development på Net Insight. Med Net Insights förmåga att leverera äkta live OTT-tjänster, uppstår nya affärsmöjligheter knutna till tittarengagemang och interaktion. Det skapar förändrade spelregler i branschen som innebär att innehållsägare och tjänsteleverantörer framöver kan tjäna pengar på live-innehåll som har ett högt kommersiellt värde och erbjuda en social och interaktiv TV-upplevelse.
Den första live-demonstrationen kommer att äga rum online den 17 november kl. 16.00. Anmälda deltagare kommer att för första gången kunna se lösningen och höra hur äkta Live OTT möjliggör nya sätt att tjäna pengar på medieinnehåll.
Filed under: Svensk Ekonomi