Nät av laddstationer för tung trafik
Nu får transportbranschen praktiska förutsättningar att gå över till elektrifierade transporter. Över 100 laddstationer för tung trafik ska stå färdiga hösten 2023.
– Det som sker nu är ett systemskifte – och där kommer Mälarenergi, Jönköping Energi och Öresundskraft att spela en avgörande roll, säger Niklas Gunnar, VD för Mälarenergi.
På uppdrag av regeringen genomför Energimyndigheten satsningen ”Regionala elektrifieringspiloter för tunga transporter” med syfte att påskynda elektrifieringen av godstransporter i Sverige. I mitten av juli kom Energimyndighetens första beslut. I denna omgång beviljade myndigheten finansiellt stöd till 139 laddstationer, 12 vätgastankstationer och en kombinerad ladd- och vätgastankstation för en sammanlagd summa på 1,4 miljarder kronor – med kravet att de ska vara färdigställda senast hösten 2023.
I hård konkurrens har Mälarenergi och Öresundskraft beviljats tre laddstationer vardera. Arbetet med dessa sex stationer (Västerås, Fagersta, Katrineholm, Malmö och två stationer i Helsingborg) inleds omgående. Även Jönköping Energi har skickat in ansökningar och väntar på besked. Tillsammans går de tre regionala energibolagen nu in i en gemensam satsning avseende laddstationer för tung trafik.
– Vårt gemensamma mål är att vara den ledande partnern inom laddning och tillhörande tjänster när godsflödena i Mälardalen och södra Sverige elektrifieras, säger Mats Palmérus, ansvarsområdeschef Innovation och utveckling hos Jönköping Energi. Därför möter vi branschen på Elmia Lastbil 24–27 augusti – för att beskriva nuläge, tidplanen, svara på frågor och dela med oss av den samlade kunskap som vi har. Vi vet att intresset från branschen är jättestort.
Filed under: SvenskTeknik