Lyckat försök med mobila nycklar
Det första försöket någonsin att ersätta hotellrumsnycklar med NFC-kompatibla mobiler för in- och utcheckning på hotell har nu genomförts på Clarion Hotel Stockholm. Enligt en undersökning uppskattade alla de gäster som deltog i pilotprojektet att inte behöva köa i receptionen.
En övervägande majoritet uppgav att de skulle använda sig av mobila nycklar om det fanns i dag.
Assa Abloy, Nordic Choice Hotels, Giesecke & Devrient, Telia Sonera och Ving Card Elsafe har tillsammans genomfört ett pilotprojekt där man har ersatt hotellrumsnycklarna med NFC-kompatibla mobiltelefoner. Under den åtta månader långa försöksperioden på Clarion Hotel i Stockholm checkade cirka 30 av hotellets stamgäster in med hjälp av en nyckelapplikation i mobiltelefonen. Hotellnyckeln skickades direkt till mobiltelefonen efter incheckningen, och vid ankomsten behövde gästerna inte stå i kö i receptionen utan kunde gå direkt till sina rum. Även utcheckningen kunde göras via mobiltelefontjänsten.
De deltagande stamgästerna fick svara på en enkät som visar att alla uppskattade mycket att inte behöva stå i kö vid receptionen för att checka in och ut. Nästan alla gästerna uppgav att de hade sparat tid på att inte behöva checka in i receptionen, mer än hälften uppgav att de hade sparat minst 10 minuter på det. Nästan alla skulle använda sig av tjänsten om den fanns tillgänglig i dag och om deras mobiltelefoner hade stöd för den.
– Pilotprojektet blev mycket lyckat. En majoritet av gästerna uppgav att tjänsten hade gjort deras vistelse behagligare. Tidsbesparande teknologi är något som både uppskattas och efterfrågas. Resultaten från pilotprojektet visar att mobila nycklar för att öppna alla typer av dörrar kommer att bli ett av de populäraste användningsområdena för NFC, säger Daniel Berg, Vice President och General Manager för Assa Abloy Mobile Keys.
De utvalda gästerna övernattade ofta på hotellet under försöksperioden, vilket innebar att de använde applikationen ett flertal gånger. De vande sig med tjänsten och kunde ge värdefull feedback om sina erfarenheter. En stor del svarade att tjänster för att betala mat, dryck och olika typer av hotellservice är andra NFC-applikationer som skulle vara användbara. En majoritet såg också positivt på möjligheten att få information om hotellet, som en karta, rumservicemenyer och uppgifter om spa och gym samt information om restauranger, barer och kollektivtrafik via NFC-tjänsten.
– Mobila nycklar ger en utmärkt möjlighet att förbättra hotellupplevelsen för gästen och samtidigt addera mervärde till hotellets lojalitetsapp, dessutom är det miljövänligt säger Marcus Majewski, general manager, Clarion Hotel Stockholm. Vi kan knyta starkare band till våra gäster genom att skicka information om erbjudanden och evenemang. Enkäten visar att över hälften ställer sig positiva till att få information om hotellerbjudanden via tjänsten.
– Pilotprojektet har verifierat intresset för den här typer av tjänster samt potentialen kring att använda SIM-kortet för säker lagring av viktig information som t.ex. hotellnyckeln. Med testet har vi gemensamt tagit viktiga steg mot kommersiella NFC-baserade tjänster och lösningar, säger Johan Wickman, ansvarig för Innovation på Mobilitetstjänster, Telia Sonera.
Filed under: SvenskTeknik