Lösning för Live OTT

Net Insight lanserar nu Sye, som enligt företaget är världens enda äkta live OTT-lösning. Sye gör det möjligt att leverera innehåll i realtid med bildsynkronisering på alla typer av skärmar, inklusive linjära TV-sändningar, utan fördröjning.

– Sye är helt revolutionerande för upplevelsen av live OTT-innehåll, och kommer att förändra och påverka branschdynamiken på ett betydelsefullt sätt, säger Per Lindgren, senior vice president Live OTT på Net Insight. Sye harmoniserar live TV till alla skärmar, vilket gör att tv-tittarna för första gången kan uppleva sann interaktivitet och delaktighet i realtid. Detta skapar nya upplevelser som konsumenter vill vara delaktiga i och är villiga att betala för. Sye gör det också möjligt för tjänsteleverantörer att komma in i OTT-värdekedjan med nya unika möjligheter att generera intäkter.
Dagens OTT-plattformar har en fördröjning i leveransen av TV-innehållet som sträcker sig från ett par sekunder till flera minuter. Det medverkar till att TV-tittarna loggar ut från sociala medier, appar och andra plattformar för att inte få sin TV-upplevelse förstörd. OTT levererar inte den utlovade sociala interaktionen och potentialen för ett ökat tittarengagemang och delaktighet går förlorad.
Genom att harmonisera TV-innehållet till alla skärmar erbjuder Sye en engagerande TV-upplevelse unik för branschen. Detta möjliggör live vadslagning, röstning och enkäter, samt förbättrar underhållningsvärdet och interaktiviteten i sociala medier. Dessutom blir det möjligt för bolag inom hela ekosystemet för mediedistribution att "äga" upplevelsen på den 2:a skärmen genom att skapa engagerande innehåll som är speciellt utformat för den 2:a skärmen. Ett exempel är så kallade "driver cams" i motorsporten, där tävlingen synkroniseras på alla skärmar samtidigt. Detta gör att tittarna får en komplett TV -upplevelse av live OTT-innehåll utan att missa en sekund av det som händer på den 1:a skärmen.
Net Insights kund TATA Communications har redan testat Sye med gott resultat. Koncepttestet inkluderade en transkontinental OTT-länk, från ett motorsportevenemang i Singapore, där innehållet levererades till Storbritannien utan fördröjning mellan den linjära live TV-sändningen av loppet och live-strömmat innehåll i en app.
– Konsumtionen av OTT-innehåll växer i en otrolig takt, vilket gör att den andra skärmen blir en förlängning av upplevelsen på den första skärmen för live TV, säger Fredrik Tumegård, vd på Net Insight. Detta har en enorm potential att aktivera och engagera tittare på nya och spännande sätt.

Comments are closed.