Lägre miljöpåverkan från batterier
I en ny IVL-rapport om miljöpåverkan från litiumbatterier revideras koldioxidutsläppen från tillverkningen av batterier. I stället för 150 – 200 kg koldioxid per kWh anges nu 61 – 106 kg per kWh. Det lägre intervallet förutsätter batteriproduktion med fossilfri el. I de nya siffrorna räknas inte längre återvinningen in och rapporten har dessutom en brasklapp om att de maximala utsläppen kanske egentligen borde vara 146 kg koldioxid per kWh.
Rapporten har beställts av Energimyndigheten efter en ganska vildsint debatt sedan den förra rapporten kom ut 2017. Med upp till 200 kg koldioxid per kWh blir det väldigt svårt att ”räkna hem” en elbil ur klimatsynvinkel. En bil med ett batteri i Tesla-storlek (85 kWh) kan då sägas släppa ut upp till 17 ton koldioxid redan innan bilen börjat rulla. Det är lika mycket som en modern dieselbil släpper ut under tio års körning med normal svensk körsträcka (1 211 mil per fordon).
Den nya rapporten är i och för sig inte riktigt så positiv som man i förstone skulle kunna tro. Det låga intervallet (61 kg koldioxid per kWh) förutsätter fossilfri el vid produktionen, något som man möjligen kan komma i närheten av vid de planerade svenska batterifabrikerna. I verkligheten produceras den absoluta merparten av batterier i Kina och använder i stort sett enbart kolkraftsbaserad el.
Om man dessutom tar hänsyn till återvinningen, som i förra rapporten, måste man lägga till ytterligare 15 kg koldioxid per kWh. Det handlar alltså om knappt 10 ton koldioxid för ett batteri i Tesla-storlek, motsvarande sex års körning med en dieselbil.
Vi lär få anledning att återkomma till rapporten, inte minst till den intressanta lilla brasklappen (146 kg).
Filed under: SvenskTeknik