Kompetens även i framtiden?
Alla generationer velat överföra sitt kunnande på sin avkomma. Redan på 1700-talet skrevs det en berättelse om en rikemans son som skulle utbildas till smed. En säng bars in i smedjan, några tjänare sprang runt lärlingen som aldrig tog tag i vare sig hammare eller bälg.
Att mycket yrkeskunskap gått förlorad märker man inte bara på pyramiderna (hur gjorde de?) men även på rätt många vardagsföremål. Hur gjorde Kimon i Syrakusa när han präglade ett 5 cm stort silvermynt för ca 2500 år sedan utan att ha tillgång till stål?
Skulle tro att alla stolta yrkesmän har det i blodet att överföra sin kunskap till nästa generation.
Euroskills 2016
I det sammanhanget har den goa staden Göteborg blivit utsedd som värd för tävlingen Euroskills 2016. Dagens vilsna ungdomar som har svårt välja vilket inriktning deras liv kan få se riktiga och därtill jämnåriga proffs i aktion och dessutom pröva på arbetsmoment i olika yrken.
Det som en gång startade som en tävling mellan portugisiska och spanska yrkesmän på 1950-talet har idag blivit en institution. Idag blandas byggare, hårfrisörer, bagare, lastbilsmekaniker, svetsare och elektriker på samma yta för att med stort alvar visa vad de går för.
Vad är elektronik?
När det kommer till elektronik, blir bilden suddig. För det första vet man inte vad elektronik är för något nuförtiden. Är det skräp och avfall? Är det prylar man köper och slänger? Är vi för dyra? Köps allt från Taiwan, Korea eller Kina? Är det nåt man löder? Miljöbov?
Det här ordmolnet har gjort elektroniken en enorm skada. Vad man missar är att många produkter med intelligens i använder elektronik. På åttiotalet utbildades det legioner av arbetslösa i elektronik som sedan gjorde politikerna besvikna när satsningen inte bidde något.
Skolan missar
Många av dåtida kursplaner fokuserade ju på hur man gjorde förr, inte på det som komma skulle. Därför missade man när mikrodator, som numera sitter i nästan alla produkter, blev till enchipsdator. Nu räckte det med en enda chip, lite komponenter och simsalabim så hade man en produkt. En snygg låda därtill och så till marknad skall man gå.
Mikrodatorkursen togs bort från gymnasier vid början av den förra dekaden. I Gy11 är den återupprättad, men för att summan av alla plågor skall vara konstant, tog man bort digitaltekniken. Därmed sade man upp bekantskapen med FPGA som tillåter att även hårdvaran kan ändras i hemmet vilket gör det möjligt att skapa utan att äga en kiselfabrik.
Muta revir!
Jag kräver att elektronikbranschen mutar in sitt revir på Euroskills 2016 och visar hur slipstenen skall dras. Göteborg och Euroskills organisationen är öppna även för de yrken som hör framtiden till.
Många yrken är av typ ”one to one”, alltså en kund åt gången. Ibland pratar man om tjänster.
Inom elektronik är det däremot möjligt att skapa enligt ”one to many”, alltså en produkt som masstillverkas och säljs till många. Det borde vara lätt att se att pengahögen blir högre med ”one to many”. Även skattmasen borde fatta att ”one to many”-yrket klirrar mer i kassan. Dessutom är det tänket mer jämlikt och demokratiskt. Alla kan inte ha råd att köpa dyra tjänster.
Gymnasister kan
Vad kan en gymnasist göra? Roliga skyltar och sagoberättande tomtar är inga problem vare sig med mikrodator eller med FPGA-krets. Lite mer avancerade är saker som mäter eller styr. Sedan har vi Wearables, elektronik som bärs. Varför inte elektroniksmycken eller leksaker?
Allt ovan borde vara ett utmärkt sätt att ta de första stegen utan alltför stora risker. Eftersom övning ger färdighet, kan mycket övande leda till större och mer omfattande uppdrag.
Jag har noterat att nästan alla företag har förr eller senare fått förslaget att bygga det ena eller det andra men avstod. Donera dessa s k ”skräpprojekt” till våra ungar så att de har något att öva på. De kan vara för små för Din firma, men alldeles lagom för en blivande ingenjör.
Vänta inte
Hur skall vi gå till väga? Ett sätt vore att skriva en kommentar och kanske lämna in ett förslag. Vi kan inte vänta på att Skolverket vaknar ur sin anti-elektroniska dvala och rättar till de nyskrivna läroplanerna eller att regeringen skall göra något. Det ligger på de som bryr sig att se till att detta fungerar. Jag vet att så gott som alla i denna bransch bryr sig, vilket omfattar även dem som utåt låtsas något annat.
Så nu har Du chansen, käre läsare. Var med att förbättra Sverige och världen.
Hur skall bäst ta vara på chansen att visa vilken potential elektronik har om två år 2016?
På köpet får Du chansen att exponera Dig och Ditt företag på Skandinavium i Göteborg 2016.
Och nu är det Din tur:
Filed under: SvenskTeknik