Koaxialanslutning av smarta antennmoduler
Microchip meddelar att MOST har släppt sin specifikation för fysiska koaxiallager baserade på MOST150-teknik. Specifikationen för denna nya industristandard möjliggör för Microchip att stödja anslutningen av smarta antennmoduler till MOST150-baserade avancerade hjälpsystem.
Hjälpsystemen kan vara avsedda för förare (ADAS) och informations- och underhållningsnät i fordon, via företagets OS81118AF-styrkrets för intelligenta nätverksgränssnitt (INIC) med integrerad koaxialgivare. MOST150-baserade fysiska koaxiallager passar utmärkt för telematik via smart antenn och annan datatrafik från AM/FM, DAB, SDARS, DVB-T, 3G/LTE, GPS och Wi-Fi, som i allt ökande grad måste anslutas till inbyggda fordonsnätverk för styrning av hög bandbredd, audio, video och IP-(Internet Protocol)-kommunikation. Möjligheten att utnyttja beprövade och billiga koaxialkablar för samtidig leverans av kommunikationssignaler och kraft till sådana inbyggda fordonssystem resulterar dessutom i förenklad konstruktion och installation tillsammans med lägre kostnad och fordonsvikt, vilket gör det lättare att uppfylla miljökrav.
OS81118AF möjliggör för konstruktörer att skapa inbyggda fordonsbaserade mobila och Wi-Fi-anslutna tillämpningar på flertalet MOST150-nätverk genom anslutning till en smart antennmodul via en koaxialkabel. Denna enkla lösning speglar dagens marknadsbehov för trådlöst anslutna tillämpningar i fordonsmiljöer, såsom exempelvis Internetanslutning, epost, sociala nätverk och läges-/GPS-baserade tjänster. MOST150-tekniken utnyttjades först i bilmodeller 2012, och de första fordonen med MOST150-teknikens fysiska koaxiallager planeras för årsmodeller 2017. Fram till nu har fler än 150 miljoner MOST-kretsar installerats i drygt 180 bilmodeller sedan 2001. Denna kostnadseffektiva koaxialimplementering av smarta antennmoduler möjliggör bred marknadsanvändning, och förväntas ytterligare öka användningen av MOST-teknik i fordon.
Filed under: Utländsk Teknik