JU visar upp sin solbil
Som enda lag i Norden kommer elva studenter med olika bakgrund, utbildning och erfarenheter – tillsammans med ansvariga lärare – vid Jönköping Universitet (JU) att ställa upp i World Solar Challenge 2015 och i morgon premiärvisas bilen.
World Solar Challenge 2015 hålls mellan den 18-25 oktober och går ut på att köra en solenergiförsörjd bil den nära 3000 kilometer långa sträckan från Darwin till Adelaide i Australien på kortast möjliga tid. Årets upplaga slår rekord då 47 lag från 25 länder kommer att ställa upp sig startlinjen den 18 oktober.
Tävlingen baseras på den ursprungliga tanken att en 1000 W bil ska kunna fullborda resan på 50 timmar och solbilarna tillåts ladda nominellt 5 kwh energi vilket, enligt arrangören, är 10 procent av den teoretiska siffran. All annan energi måste komma från solen eller utvinnas från den kinetiska energin hos fordonet.
När lagen har lämnat Darwin färdas de så långt de kan fram till klockan 17:00 och då slå läger i öknen, varhelst de råkar befinna sig.
Det finns två olika tävlingsklasser;
- Cruiser Class sker i två steg med ett obligatoriskt stopp över natten i Alice Springs, där lagen kan ladda bilarna från elnätet. Det här är en förändring från 2013 års regler då bilarna i Cruiser-klassen kunde laddas upp från nätet på tre olika platser och förändringen ska uppmuntra lagen att använda dagens de mest innovativa metoder för energihantering.
- Även tävlingen inom Adventure Class bedrivs i två steg, med en övernattning i Alice Springs, men utan möjlighet att ladda bilen från elnätet.
Under resan finns det sju obligatoriska kontrollpunkter där observatörer byts ut och lagledningen kan uppdatera sig om de senaste väderprognoserna samt sin egen position i fältet. Här kan lagen även utföra det mest grundläggande underhållet – kontroll och underhåll av däcktryck och städa ur fordonet. Det finns också hemliga kontrollpunkter för att garantera att reglerna efterlevs.
– Varje event är annorlunda eftersom vi ändrar reglerna för att hålla jämna steg med tekniken. Årets förändringar omfattar antalet stopp, laddningsregler och fordonets konstruktion för att fortsätta sporra lagen och driva på tekniken, säger chefen för tävlingen Chris Selwood.
Premiärvisningen av solbilen kommer att ske i morgon den 23 juni vid Jönköping Universitet. Du kan följa projektet på lagets egen hemsida.
Filed under: SvenskTeknik