Jättelik EMC-hall är öppen för alla
Efter två års byggtid är Awitar invigd. Det innebär att svensk fordonsindustri nu har tillgång till en gigantisk och supermodern skärmad testkammare för EMC- och RF-mätningar. Skärmrummet är 28 x 18 x 12 m stort och klarar fordon upp till 70 ton. Och det är godkänt för alla EMC-standarder.
Testkammaren är jättelik
– Awitar är världens modernaste anläggning i sitt slag, säger Pether Wallin, divisionschef Säkerhet och transport hos RISE. Anläggningen är godkänd för alla dagens standarder och är förberedd för alla de krav som väntas de närmaste åren. Detta ger stora fördelar för hela den svenska fordonsindustrin.
Det handlar alltså om ett mycket stort byggprojekt. Hallen är dimensionerad för att klara allt från personbilar till tunga anläggningsmaskiner. Den rymmer till och med flera lastbilar samtidigt, något som är viktigt när man vill testa kommunikation mellan bilar och ”platooning”, alltså lastbilståg med mycket korta avstånd mellan fordonen.
Testkammaren är skärmad och dämpad både för höga och låga frekvenser. För att dämpa de låga frekvenserna används ca 160 000 ferritplattor, som sitter under de futuristiska dämpkonerna som tar hand om de höga frekvenserna. Dämpkonerna är av en ny typ, med lite annorlunda utformning än det normala.
Integrerat i golvet finns ett stort vridbord med en 2-axels GPS-styrd dynamometer (upp till 25 ton). Det innebär att fordon kan roteras ett helt varv i förhållande till mätuppsättningen, samtidigt som fordonet belastas fullt ut.
Porten till testkammaren är en historia för sig. Öppningen är 6 x 6 m och det går alltså att ta in mycket stora fordon eller till och med hyfsat stora fartyg.
Ett sådan här bygge brukar dras med förseningar, men Awitar har följt tidplanen exemplariskt.
– Vi startade bygget för två år sedan och invigningen ligger till och med några dagar före tidplanen, säger Christer Karlsson, projektledare för Awitar. Allt har fungerat precis som tänkt och resultatet är ganska fantastiskt.
Awitar är ett samarbetsprojekt mellan Rise och svensk fordonsindustri och vid invigningen intygade representanter för Volvo Cars, Scania, Volvo AB och NEVS att resultatet faktiskt blivit över förväntan. Det var ingen hejd på lovorden, både vad gäller tekniska möjligheter och den utmärkta arbetsmiljön. Att behovet är stort bevisas av att Faraday, den hittills största testhallen, är fullbokad för lång tid framåt.
– Kraven på EMC-testning har ökat dramatiskt de senaste åren, säger Björn Bergqvist från Volvo Cars. För vår del började det på allvar med S80-modellen, som blev en milstolpe när det gäller att använda elektronik och trådlös kommunikation. Men idag är både antal projekt och komplexiteten på en helt annan nivå. Vi behöver verkligen Awitar.
– Awitar är världens modernaste anläggning i sitt slag, säger Pether Wallin, divisionschef Säkerhet och transport hos RISE
Ulf Olsson, kommunstyrelsens ordförande Borås stad, och Christer Karlsson, projektledare Awitar, öppnar porten in till testkammaren
I ett hörn av testkammaren står en bil från Volvo och en lastbil från Scania. De kräver inte stor del av utrymmet
Filed under: SvenskTeknik