IT-tjänster för nöje och fritid
VINNOVA finansierar 10 projekt med upp till 1,5 miljoner kronor vardera som med hjälp av IT ska skapa en nöjsam och mer inspirerande fritid för individen. Det handlar bland annat om ett mobilbaserat musikspel, en säker springsite för kvinnor, en digital spelvärld för barn och en social webbplats med livesändningar för idrottsrörelsen.
Programmet Var Dags IT innehåller spännande, nyttiga och roliga IT-projekt som kan utvecklas till produkter och tjänster för individens vardag och fritid. I den senaste omgången finansieras IT-baserade produkter och tjänster som skapar en roligare, aktivare, mer kreativ, upplevelserik och mer stimulerande fritid. Projekten ska med stöd av forskning utveckla så kallade IT-demonstratorer som åskådliggör en idé till en produkt eller tjänst så att den kan testas, utvärderas och kommuniceras. Det handlar om korta FoU-projekt (6-24 månader) för att fånga nya idéer och behov som annars saknar resurser. VINNOVA går in med upp till 1,5 miljoner kronor per projekt.
Följande tio projekt finansieras:
* Roligare längdskidåkning med Spårkortet, Orsa Grönklitt AB (tillsammans SkiBar AB, Orsa Skidklubb och Högskolan Dalarna) – tjänster för längdskidåkning genom ett ”spårkort”. Detta ska inspirera familjer eller grupper att ta sig ut i spåret, ge information om skidförhållanden och återkoppling om åkningen genom bland annat åktider, samt hantera betalning.
* Lärspelsportal för nöje och nytta, Jirafa AB, Stockholm (tillsammans med Björnbodaskolan och Malmö högskola) – en digital spelvärld där barn, föräldrar och fritids tillsammans kan upptäcka roliga pedagogiska spel och bygga upp sina rollkaraktärer.
* BluePromo, Do-Fi, Malmö (tillsammans med Rörelsen Gatans Röst och Ansikte, Malmö högskola, Epsilon Embedded Systems AB, Skånetrafiken och Veolia) – modell och test av tjänst för att sprida och använda digitala medier i offentliga miljöer, till exempel musik på stadsbussar.
* Urban Nature, Doberman AB, Stockholm (tillsammans med Inatur Sverige AB och Interaktiva Institutet) – IT-tjänster för berikande naturupplevelser, som fokuserar på att upptäcka naturen samt förstärka och förlänga upplevelsen. I ett första steg utvecklas tjänsterna för barnföräldrar boende i städer.
* Lineage of Conquest, Straycat Studios AB, Stockholm (tillsammans Riksföreningen Booster och KTH) – tjänst där karaktärer och relationer långsiktigt kan överföras mellan spelversioner i 3D strategispel, samt användaranpassa spelen med hjälp av datamining.
* Voxduell, Unimob AB, Luleå (tillsammans med Son Of a Gun Music AB och Luleå tekniska universitet) – ett mobilbaserat musikspel, som erbjuder en mobil sång- och musiktävling med olika spelvarianter för användare som vill synas eller tävla i olika former.
* Användardriven utveckling av social webbplats med livesändningar för idrottsrörelsen, Qrodo AB, Stockholm (tillsammans med GötaTraneberg och SICS AB) – en modellstruktur för föreningar att snabbt kunna bygga levande och sociala webbplatser kombinerat med amatörlivesändningar från matcher. Konceptet kommer att tas fram och testas tillsammans med idrottsföreningar.
* Den mobila sändningsbussen, Bambuser AB, Malmö (tillsammans med Stapelbäddsparken och Interactive Institute) – en bildmixer för ”live streaming” från mobiltelefoner, som gör det möjligt för flera personer att sända tillsammans från ett evenemang.
* RunAlong, Heidi Harman, Stockholm (tillsammans med Handelshögskolan i Stockholm, Tewonder AB och Runners World) – en springsite för kvinnor där man skapar löparrundor med kartor för att springa tillsammans med väninnor eller nya bekanta. Det är en webb- och mobil plattform för att öka motivation, säkerhet och social glädje i samband med löpning.
* Öppet manus – Användarskapad teater, Plan Sju AB, Luleå (tillsammans med Norrbottensteatern och Luleå tekniska universitet) – en IT-tjänst där människor kan delta aktivt i skrivande av teatermanus i samarbete med andra. Samtidigt gör det möjligt för teatern att nå nya målgrupper och att ge nya erbjudanden.
Filed under: SvenskTeknik