IR och AI för navigering
Fujitsu visar nu upp ett genombrott i utvecklingen av högkänsliga IR-kameror, som tillsammans med självinlärande algoritmer ska användas för automatiserad fartygsnavigering.
Fujitsus forskningsenhet Fujitsu Laboratories har åstadkommit ett genombrott i utvecklingen av sensorteknik som kommer att möjliggöra infraröda kameror som bara är en åttondel så stora som föregångarna, men som samtidigt kan fånga detaljerade bilder på långa avstånd (upp till 12 km), även under nattetid.
För fartygstrafiken är det av kritisk betydelse att kunna identifiera hinder i omgivningen för att undvika olyckor. I regel krävs att navigatorn har en uppfattning om skeppets omgivning inom en radie av upp till sex sjömil.
Högkänsliga IR-kameror kan ta bilder på dubbelt så stora avstånd som vanliga IR-kameror. Men linserna är extra känsliga för termiskt brus och måste hållas på extremt låga temperaturer (ungefär – 178 °C). Detta kräver kraftfull kylning – som gör att kamerorna tar mycket plats. Det går dessutom att få en mer träffsäker bild av omgivningen med applikationer som bygger på flera kameror – men detta är svårt med så stora kameror.
Fujitsu har bland annat lyckats utveckla en ny struktur för kamerans halvledare vilket möjliggör en högre temperatur utan att känsligheten försämras. Det gör att kameralinsen kan operera vid mer än 50 °C högre temperatur, vilket gör att kylningen kan minska i storlek. Detta möjliggör infraröda högkänslighetskameror som är åtta gånger mindre än tidigare.
Detta ska Fujitsu kombinera med AI-teknik där algoritmer baserade på djupinlärning används för en heltäckande, automatiserad övervakning av fartygets omgivning. Målsättningen är att den nya tekniken ska vara tillgänglig på marknaden 2020.
Filed under: Utländsk Teknik