Haldex inviger ny fabrik i Mexico
Haldex inviger idag en ny fabrik i Mexico. Fabriken tillverkar den senaste generationen av Haldex system för fyrhjulsdrift samt elektroniska differentialbromsar.
Fabriken ligger i Castro del Rio Industrial Park i Irapuato i delstaten Guanajuato, nära andra internationella fordonstillverkares och underleverantörers anläggningar, och omfattar utrymmen på 2,500 kvadratmeter för tillverkning, lager, logistikfunktioner samt administration för 70 medarbetare.
Fabriken, som ingår i divisionen Haldex Traction Systems, kommer att ha en årlig tillverkningskapacitet på 250 000 kopplingar av fjärde generationens Haldex-koppling samt elektroniska differentialbromsar (eLSD) för leverans till ett antal av General Motors plattformar.
Plattformarna är globala och omfattar flera av General Motors bilmärken med tillverkning över hela världen.
Den första bilmodellen att utrustas med Haldex system för fyrhjulsdrift från fabriken i Irapuato är den nyligen lanserade SAAB 9-3 XWD. Den nya SAAB:en är samtidigt General Motors första bilmärke med fyrhjulsdrift från Haldex.
Produktionsenheten har nyligen erhållit kundgodkännande för serieproduktion och kommer att öka volymerna under 2008 då ytterligare bilmodeller med fyrhjulsdrift kommer att lanseras av General Motors. Den utgör också ett fotfäste för Haldex Traction Systems fortsatt starka expansion och tillväxt i Nord- och Mellanamerika i samarbete med General Motors och andra personbilstillverkare.
”Den nya fabriken i Irapuato i Mexico är i världsklass. Den befäster Haldex åtagande att leva upp till världsklass inte bara på området innovationer, utan också vår inställning att stå till våra kunders förfogande med moderna och effektiva tillverkningsenheter på global basis”, säger Joakim Olsson, VD och CEO för Haldex.
”Det är en del av vår strategi att också erbjuda vår stora globala kundbas lokal närvaro när det gäller kompetens och produktionskunnande”.
Haldex är ledande leverantör av fyrhjulsdriftsystem till den globala fordonsmarknaden. Kunderna inkluderar VW (Audi, Bugatti, Seat, Skoda), Volvo, Ford Europa, Land Rover och General Motors.
Filed under: Svensk Ekonomi