Gripenmotor kan repareras med 3D-printing
GKN Aerospace satsar på reparationsutveckling för motor RM12 till JAS 39 Gripen. Ambitionen är att kunna tillverka och reparera fler komponenter på anläggningen i Trollhättan med syftet att korta ledtider, förbättra tillgängligheten och sänka underhållskostnader.
Ökad tillgänglighet och lägre underhållskostnader är de främsta anledningarna till att Försvarets Materielverk (FMV) har gett GKN Aerospace i uppdrag att efter behov öka reparationsutveckling för Gripenmotorn RM12. GKN Aerospace innehar typcertifikatet för RM12 och är sedan 2010 ansvariga för produktstödet åt Försvarsmakten för motorn som kommer att vara i bruk minst fram till år 2035. Framtagning av nya tillverkningsmetoder och produktutveckling pågår därför löpande, och nya metoder adderas ständigt för nytillverkning och reparationer av motorkomponenter.
– De nya metoderna öppnar upp för fler möjligheter, säger Håkan Olsson, GKN Aerospace. Vi kommer bland annat att kunna reparera flera typer av flygmotorkomponenter på ett effektivare sätt. I detta nu är det flera nya teknologier under forskning, utveckling och utvärdering där AM-teknologi är en av metoderna, detta sker på flera olika typer av både civila och militära motorkomponenter.
AM står för Additive Manufacturing, även kallat 3D-printing, och innebär att tredimensionella föremål byggs upp lager på lager. För GKN Aerospace innebär detta främst olika typer av svetsmetoder som kan skapa komponenter med väldigt exakta egenskaper.
Även om tyngdpunkten i GKN Aerospace nya reparationsavdelning som just nu är under uppbyggnad i Trollhättan kommer att ligga på civila flygmotorkomponenter är tanken att delar i RM12-motorererna också ska underhållas där i framtiden. Istället för att beställa nya motorkomponenter eller skicka iväg dem utomlands kommer fler komponenter att kunna repareras på plats i Trollhättan. Idag är vissa komponenter betydligt svårare att få tag på jämfört med för några år sedan och satsningen ska garantera att GKN Aerospace kan fortsätta ta ansvar för både militära motorer och komponenter till civila flygplansmotorer även i framtiden. Dessutom bidrar utvecklingen av effektivare reparationsmetoder till att flygindustrin blir grönare och mer hållbar. Och för Försvarsmakten innebär det också en bättre försörjningstrygghet när fler komponenter kan repareras i Sverige.
Filed under: SvenskTeknik