GKN Aerospace utvecklar framdrivning för elflygplan
Energimyndigheten och GKN Aerospace i Trollhättan satsar tillsammans närmare 7 miljoner kronor i projektet EleFanT – Elektrisk fläkt för framdrivning (Electric Fan Thruster).
– Vi ser väldigt positivt på denna satsning som hjälper oss att bli en del av lösningen på flygets klimatutmaning. Vi kommer att kunna dra stor nytta av GKN Aerospace och KTHs långa erfarenhet av turbomaskiner, lättviktskonstruktion och avancerad tillverkningsteknik, säger Henrik Runnemalm, forskningschef på GKN Aerospace i Sverige
I projektet som startade i juli och stäcker sig över 1,5 år kommer GKN Aerospace och KTH tillsammans att utveckla fläktteknologi för mindre regionalflygplan. Projektet kommer att studera aerodynamisk utformning, prestanda, buller, materialval och tillverkningsteknik för en kapslad fläkt driven med el, antingen från batterier eller vätgasdrivna bränsleceller. Den föreslagna framdrivningslösningen med en kapslad fläkt istället för en konventionell propeller ger bättre förutsättningar inom främst tre områden: säkerhet, ljudnivå samt motorplacering.
Filed under: SvenskTeknik