Fullständig elektrifiering inom räckhåll

En ny rapport från Sweco analyserar hur europeiska konsumenter kommer att påverkas av elektrifieringen. Slutsatsen är att elektrifiering är ett av våra bästa verktyg för att motverka klimatförändringar och med begränsad kostnad för konsumenter.


Bild: Gettyimages

Förnyelsebar elektrifiering av transport och industri är centralt för en hållbar väg framåt som är kompatibel med 1,5-gradersmålet i Parisavtalet. En del av kostnaderna kommer behöva bäras av konsumenter, på lång sikt dock bara marginellt. Exempelvis leder elektrifiering av fartygstransport till att priset för ett par jeans som idag kostar 580 kronor endast ökar med cirka tre kronor. Biljettpriset för koldioxidfria flygresor väntas öka med cirka 370-750 kronor, för ett flyg i ekonomiklass som färdas 6 500 kilometer (ungefär Stockholm – New York).
– Kostnaden för elektrifiering är mycket lägre än kostnaden för att inte vidta åtgärder för att minska våra utsläpp, säger Magnus Lindén, energiförsörjningsexpert på Sweco. En studie som nyligen publicerades i tidskriften Nature kom fram till att vi skulle spara 18 000 miljarder euro genom att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 grader istället för 2 grader.
För att mäta vilka länder som har kommit längst med elektrifieringen har Sweco introducerat ett nytt sätt att mäta, ”E-day”. Det är den dag på året då all elenergi som ett land, teoretiskt sett, kan producera under ett år har använts. Därefter måste energin komma från andra källor, så som kol, gas, olja och biobränsle.
För Norge infaller ”E-day” den 7 juli. Detta kan jämföras med till exempel Storbritannien där ”E-day” inträffar så tidigt som 12 mars. ”E-day” i Sverige infaller den 2 maj.
– Vår förhoppning är att Norges snabba utveckling när det gäller elektrifiering kan bli en inspiration för andra länder. Trots att elektricitet är det snabbast växande sättet att använda energi är utvecklingstakten för elektrifiering på global nivå för långsam.

Comments are closed.