Fullsatt när STING släppte iväg 12 startupbolag
På STING Demo Day visade 12 STING-bolag sina affärsidéer för mer än 60 investerare. Eventet var finalen i affärsutvecklingsprogrammen STING Accelerate och STING Incubate, och attraherade totalt 100 speciellt inbjudna gäster.
STING Demo Day, som anordnas av affärsinkubatorn STING, har vuxit till ett mycket uppskattat event. Denna gång hölls avslutningseventet på förmiddagen innan startskottet för STINGs årliga investerarevent STING Day. Under förmiddagen presenterade 12 startupbolag sina affärsidéer, inom bland annat inom VR, digital hälsa, hållbarhet och annonsmarknadsföring, för en speciellt inbjuden publik av investerare, näringslivsprofiler och journalister, på Hotell Birger Jarl i Stockholm.
STING Demo Day anordnas två gånger per år med syfte att ge entreprenörerna möjlighet att bygga relationer med framtida investerare, samarbetspartners och andra relevanta aktörer som kan hjälpa dem i deras tillväxt.
– Det är fantastiskt kul med det växande intresset från investerare och industrin för STING Demo Day – allra främstt för våra entreprenörers skull, säger Pär Hedberg, VD och grundare av STING. Alla bolag vi har sett här idag löser faktiska problem för sina målgrupper och nu ger vi dem möjligheten att komma i kontakt med fler relevanta personer som kan hjälpa dem att springa ännu snabbare.
Samtliga startupbolag har sedan starten hos STING haft fokus på att testa sina produkter och tjänster mot kund och slipa på affärsmodeller och arbetsprocesser för att växa snabbare. Entreprenörerna har gjort stora framsteg både team- och produktmässigt, med internationella lanseringar, kapitalanskaffningar och nya etablerade partnerskap.
Ett av bolagen som gått programmet STING Incubate är Gleechi, det vann även publikens röst för ”Dagens bästa pitch”. Gleechi säljer en mjukvarulösning för att animera händer i spel och virtual reality som kan röra sig och interagera realistiskt. Mjukvaran är baserad på 8 års forskning inom robotik och löser ett välkänt problem inom 3D animation.
– Det senaste året har varit en riktig berg- och dalbana för oss, men som tur är fanns STING där och hjälpte oss att hålla fokus, säger Jakob Johansson, VD på Gleechi. Vi har fått starkt support från vår coach Raoul och hela STING-teamet med att ta vår teknologi från research-stadiet till en premiumprodukt med betalande kunder och en enorm tillväxtpotential.
Sniph, ett av bolagen som gått programmet STING Accelerate, är en prenumerationstjänst för doft som gör det enkelt att upptäcka nya dofter. Företaget erbjuder leveranser på månadsbasis av 7 ml-flaskor, som enkelt går att använda i Sniphs smarta etui. Prenumerationen kostar 159 kr/mån, utan bindningstid.
– Under våra månader i STING har vi tagit ett rejält kliv på tillväxt-trappan genom en fördubbling av kundbasen och ökad varumärkeskännedom. Intron till finansiärer och ett levande bibliotek av smarta tips har varit otroligt värdefullt för oss som utmanare av en konservativ bransch, med målet att bli det nya sättet att upptäcka och handla parfym,” säger Elisabeth Kjellqvist, VD och medgrundare av Sniph.
Sniph fick dessutom, som del av STING Accelerate, en investering på 300 000 kronor vid programmets start från STINGs investeringsföretag Propel Capital. Investeringen ges till samtliga team i programmet och med syfte att underlätta för teamen att fokusera på sina verksamheter istället för att jaga kapital.
Här är bolagen som presenterade på STING Demo Day
STING Accelerate
Gaddr erbjuder universala vänförfrågningar och gör det upp till 25 gånger snabbare att lägga till och följa personer, företag och influencers i sociala medier. Genom ett tryck kan du lägga till en person direkt i upp till 35+ olika sociala medier, spel och tjänster.
Marqts är den smarta och sociala aktietjänsten. Marqts gör det enklare för dig som investerare, större eller mindre, att förstå finansiell information så att du kan ta bättre investeringsbeslut.
Match2One gör det lättare för annonsörer att göra automatiserade och hyper-riktade köp av annonsutrymmen, även kallat programmatic marketing. Genom Match2Ones programmatic-plattform ges användare global tillgång till allt från video-, display och mobilappannonser till digitala planscher på t.ex. busskurer.
Mi.tv är Latinamerikas snabbast växande online och mobila tv-guide. Mi.tv är en tablå och social plattform som användarna har tillgång till kostnadsfritt. Användarna får personliga rekommendationer på program och kan interagera med sina vänner.
Sniph är en prenumerationstjänst för doft som gör det enkelt att upptäcka nya dofter. Företaget erbjuder leveranser på månadsbasis av 7 ml-flaskor, som enkelt går att använda i Sniphs smarta etui. Prenumerationen kostar 159 kr/mån och är utan bindningstid.
Teleguru är en snabbt växande telekomsida som riktar sig mot den polska marknaden, där det idag finns 58 miljoner aktiva SIM-kort. Bland annat publicerar Teleguru branschnyheter, analyserar abonnemang- och operatörstjänster, recenserar produkter och erbjuder automatiserade tjänster. Med hjälp av Teleguru så kan gemene man enkelt få hjälp med att välja rätt produkter och tjänster.
World’s Marathons är den självklara startplatsen för alla långdistanslöpare från nybörjare till elit. I maratonkalendern kan löpare upptäcka nya utmanande lopp och spännande resmål samt hitta all tänkbar information de behöver om evenemangen. Den globala webbplatsen ger även lopparrangörer och annonsörer nya möjligheter att nå sina målgrupper.
YouModels är en online plattform för att boka och hantera professionella modeller. YouModels unika sökmotor möjliggör för annonsörer att enkelt hitta och boka modeller utan att ha flera kontakter hos olika agenturer, och samtidigt för agenturer att marknadsföra sina modeller globalt på ett kostnadseffektivt sätt.
STING Incubate
Belly Balance tillhandahåller tjänster och produkter inom behandling av mag- och tarmsjukdomen IBS för att underlätta för de 15-20% av befolkningen som är drabbad. Företaget drivs av legitimerade dietister som är specialiserade på behandling av IBS. IBSfri leder och driver utvecklingen av IBS-behandling i Sverige genom nätbaserad IBS-skola, appen IBSfri, utgivning av kokböcker, föreläsningar och utbildningar. IBSfris team förekommer frekvent som experter inom mag- och tarmområdet i media.
CollaboDoc är ett innovativt företag inom hälso- och sjukvårdssektorn. Affärsidén är att genom införande av effektiva processverktyg kraftigt öka effektiviteten och säkerheten i sjukvården.
Gleechi säljer en mjukvarulösning för att animera händer i spel och virtual reality som kan röra sig och interagera realistiskt. Mjukvaran är baserad på 8 års forskning inom robotik och löser ett välkänt problem inom 3D animation.
Worldfavor utvecklar en digital lösning som hjälper företag att övergå till hållbara affärsmetoder, nå ut med sitt hållbarhetsarbete och lyssna till sina intressenter. Samtidigt ger Worldfavor kunskap och inflytande till individer för att göra hållbara val och påverka framtidens företagande och samhälle. En ständigt växande databas möjliggör jämförelse och analys av hållbarhetsdata för ett flertal intressenter.
Filed under: SvenskTeknik