Framtidens drönarteknik testas i Malawi

100 miljoner dollar, så mycket förutspår man att drönarbranschen kommer att omsätta från nu till år 2020. Utmaningarna ligger främst inom autonom och säker teknik – något som teknikföretaget Everdrone nischat in sig på. I oktober demonstrerade de sin teknik för tv-kanalen BBC i UNICEF:s humanitära drönarkorridor i Malawi.

11drone01

Säkert luftrum är en av de utmaningar som drönarbranschen måste anpassa sig till för att kunna växa i den omfattning som förutspås. Göteborgsbaserade teknikföretaget Everdrone har riktat in sig på att utveckla framtidens teknik för drönare.
– För att drönare ska kunna bli en naturlig del av samhället i framtiden krävs det en helt annan nivå av säkerhet än vad vi ser idag, säger Mats Sällström, VD på Everdrone. I dagsläget förlitar sig i princip alla system uteslutande på GPS för navigation, det ser vi som en väldigt stor säkerhetsbrist, och faktiskt ett hinder för hela branschens utveckling. Det är därför vi utvecklar navigation baserat på olika typer av vision-teknik. Resultatet är ett drönarsystem som dels kan fortsätta flyga i situationer då GPS-signalen är opålitlig och som dessutom kan navigera med centimeterprecision på låg höjd där det finns människor och byggnader.
– Vår vision-teknik, som möjliggör det vi kallar visuell navigation, bygger på en sensorrigg med RGB-kameror och IR-kameror, säger Maciek Drejak, CTO på Everdrone. Kamerorna levererar en 360-graders bild med djupinformation av drönarens omgivning, med en hastighet av upp till 90 bilder per sekund. Data filtreras i ett antal steg och i slutändan får vi ett system som på ett säkert sätt kan navigera, undvika hinder och tillförlitligt landa med extremt hög precision.
I oktober blev Everdrone inbjudna att testköra och visa sin teknik för tv-kanalen BBC i drönarkorridoren i Malawi. Drönarkorridoren är utvecklad på uppdrag av FN:s barnfond UNICEF då landet är ett av världens minst utvecklade, placering 170 av 188 enligt FN:s utvecklingsindex HDI. Behovet av att transportera mediciner och sjukvårdsutrustning är stort samtidigt som tillgängligheten till byarna är mycket begränsad. Särskilt vid återkommande regnperioder med översvämningar som följd.
– I dagsläget fokuserar vi uteslutande på att vår teknik ska tillämpas inom sjukvård, räddning och humanitära insatser, säger Mats Sällström. För BBC visade vi bland annat hur vår teknik möjliggör start, navigation och landning utan GPS. I Malawi testade vi att transportera homoglobinmätare.
Drönarkorridoren i Malawa spänner över ett cirkelformat område med cirka 80 kilometers diameter över staden Kasungu med cirka 60 000 invånare och ett antal småbyar runtomkring. BBC kommer att sända sitt inslag med Everdrone under december.

Comments are closed.