Första RM16-motorn har startats
Den 23 januari 1985 startades för första gången en RM12-motor till JAS 39 Gripen officiellt på Volvo Flygmotor av dåvarande försvarsministern Anders Thunborg. I dag, mer än 37 år senare, var det dags igen, då FMV:s Generaldirektör Göran Mårtensson startade den första motorn av typen RM16 som sitter i den nya E-versionen av JAS 39 Gripen.
FMV Generaldirektör Göran Mårtensson startar första RM16-motorn på GKN Aerospace
2019 fattade Försvarets materielverk beslut om att etablera tekniskt stöd och underhåll för motorn RM16 till Gripen E hos GKN Aerospace i Trollhättan. Sedan beslutet har ett intensivt arbete pågått med att bygga upp kompetens och resurser för den nya motortypen samt anpassa och komplettera redan befintliga provriggar och infrastruktur. Dagens händelse innebär att GKN Aerospace nu är redo att köra RM16-motorer i provrigg, en fundamental förutsättning för att kunna leverera det efterfrågade produktstödet till Försvarsmakten.
– Att vi nu kommit så långt att vi kan köra RM16 i våra provriggar är en viktig milstolpe i etableringen av vår förmåga att stödja Försvarsmakten och Gripen-systemet långt in i framtiden, säger Martin Wänblom, VD GKN Aerospace Sweden.
Den produktstödslösning som nu etableras för RM16-motorn bygger vidare på den förmåga som under lång tid byggts upp för JAS 39 C/D och RM12. Det innebär att tekniskt stöd och underhåll för hela motorsystemet samlokaliseras i Trollhättan för JAS 39 Gripens motorer, vilket innebär synergier och samutnyttjande av redan gjorda investeringar men också ett fortsatt nära samarbete med General Electric i USA. Den befäster också Sveriges helmotorförmåga inom flygmotorer för stridsflygplan långsiktigt.
RM16 är Sveriges benämning på motorn i nya JAS 39 Gripen E. Grundmotorn som benämns F414-GE-39E kommer från GE Aerospace där den används i F-18 E/F Super Hornet.
Filed under: SvenskTeknik