Första nordiska elbilen att tävla

Studenter vid KTH blir först ut med att tävla i elbilsklassen i studentbilstävlingen Formula Student.

 

De var tveksamma till hur elmotorn skulle kunna mäta sig mot förbränningsmotorn i en formelbil, men reste förra året trots det ner till Tyskland för att spana in elbilarna som deltog i studentbilstävlingen Formula Student. KTH-studenterna blev imponerande, och åkte hem för att bygga en alldeles egen eldriven racebil. I år är det KTH Racings fräcka R8E som ska ge tyskarna duktigt på pälsen i biltävlingens klass för elbilar, enligt KTH.

– Som första nordiska team i elklassen ska vi försvara Sveriges färger i Tyskland i augusti när vi åker ner med vår elbil R8E, säger Joakim Tänndal som för tredje året i rad ingår i KTH Racing-teamet.

Han berättar att han och studentkollegorna blev grymt imponerade av de tyska tungt sponsrade elbilsteamen på Formula Student förra året. Dessutom var det vinnande tyska elbilsteamet från University of Stuttgart respektingivande. Deras elbil spöade samtliga bensin- och etanolbilar både i tävlingens accelerationmoment och på de snabba banmomenten.

– Ett annat tyskt team hade både elmotorer drivande på bakhjulen och egenframtagna motorer i naven fram. Grymt mäktigt, möjligheterna med elmotorer är verkligen otroligt stora, säger Joakim Tänndal.

Han tillägger att KTH Racing idag inte riktigt kommer upp i de tyska lagens feta budgetar, men att teamet har en plan för hur KTH och Sverige ändå ska kunna bjuda på motstånd. Rejält med motstånd.

– Nytt för i år är att KTH Racings team är dubbelt så stort som förra året, cirka 20 personer istället för 10 som var fallet 2010. Dessutom har vi numera mycket stor erfarenhet av Formula Student, många har varit med i två-tre år. Och vi är preparerade med järnvilja.

Han fortsätter att berätta att R8E dessutom kommer att innehålla en rad intressanta lösningar, bland annat en digitalt styrd drivning på bakhjulen.

– Differentialen, som tidigare varit mekanisk kan nu genom separata motorer för varje bakhjul styras digitalt, vilket innebär att hjulen kan driva maximalt oberoende av varandra och oavsett hur mycket bilen svänger. Det ger effektivare drivning genom kurvorna, säger Joakim Tänndal.

Comments are closed.